slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyOferta dla grupSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

26.12.2009 - Znaczenie elementów w okolicach miejsca kradzieży

Korzystając z poświątecznego ocieplenia i wolnego czasu oznakowaliśmy specjalną farbą ;) szyny, podkładki i śruby w miejscu narażonym na dalsze kradzieże.


19.12.2009 - Kradzież

Z przykrością informujemy, że w ostatnich dniach została ujawniona kradzież elementów przytwierdzeń torowych w okolicach Podskarbic. Zginęło 260 podkładek podszynowych i 780 wkrętów szynowych. Kradzież została zgłoszona Policji, trwają poszukiwania sprawców oraz kontrole okolicznych skupów złomu. Ponadto w okolicy kradzieży zostały rozwieszone plakaty.



Niestety oznacza to, że ruch pociągów możemy prowadzić teraz tylko do Rawy Mazowieckiej a jazdy patrolowe drezyną tylko do miejsca kradzieży. Warto dodać, że kradzież miała miejsce w tym samym miejscu, w którym w 2004 skradziono całe torowisko.

Nie posiadamy odpowiednich zapasów skradzionego materiału torowego, dlatego prosimy o pomoc wszystkich mogących nam pomóc w jego pozyskaniu.


15.12.2009 - Zapraszamy na Krzakobranie

Przed nami trzecia edycja Krzakobrania! Tym razem pierwsza akcja „Za Głuchowem” odbędzie się w styczniu 2010 roku, lecz przygotowania zaczęliśmy już teraz. Na początek zajmiemy się odcinkiem Głuchów – Rawa. Jak zawsze każdorazowy wyjazd będzie połączony z patrolem całej linii aż do Białej Rawskiej.

Pierwsza akcja „Za Głuchowem” :

- odbędzie się w weekend 9-10 stycznia 2010
- wyjazd z Rogowa o godz. 9.30
- powrót do Rogowa ok. godz. 17.30
- zapewniamy wszystkie niezbędne narzędzia i świetną atmosferę :)


Zapraszamy!


12.12.2009 - Do Rogowa przybył kolejny eksponat.

Jest nim wagon do przewozu urobku, pracujący przy budowie metra warszawskiego!

Odnaleziony na podwarszawskim złomowisku wagon, który lata swej świetności spędził głeboko pod ziemią ciężko pracując przy budowie warszawskiego metra, późnym popołudniem został przywieziony do Rogowa.

Pozyskanie wagonu oraz jego transport możliwy był dzięki wsparciu firmy SAMEX.


02.12.2009 - Prezent od Polampu

Dzięki uprzejmości firmy POLAMP z podwarszawskiego Ożarowa otrzymaliśmy karton lamp rtęciowo-żarowych 250W. Zostaną one wykorzystane przy odtwarzaniu historycznego oświetlenia na stacji.

Bardzo Dziękujemy!


28.11.2009 - Prace przy wagonie 1Aw

Korzystając z dobrej pogody rozpoczęliśmy prace przy wagonie 1Aw Bxhpi 1698. Na razie koncentrujemy się na pudle – oprócz łuszczących się warstw starej szpachli usunęliśmy też zupełnie nieoryginalne pionowe listwy na skrajach pudła, co wymagało zespawania styków blach, które, jak się okazało, były zakryte przez te listwy. Sporym wyzwaniem będzie przywrócenie możliwości otwierania okien – głównego powodu dotychczasowej bezużyteczności tego wagonu. Mamy nadzieję uruchomić go do przyszłego sezonu.

Wylewane miesiąc temu betonowe pachołki przejazdowe zostały wyciągnięte z formy i ułożone w zgrabne stosy.

Ponadto udało się chociaż częściowo usunąć poważną awarię instalacji elektrycznej w naszym zapleczu socjalnym – podziękowania dla Maćka i Patryka :)


28.11.2009 - Zdjęć kilka kolegi Patryka z prac weekendowych

Praca przy wagonie 1Aw była brudząca :) Pachołki przejazdowe ciężkie, ale Adam dawał radę :) a drągi rogatkowe długieee… jak stąd aż tam :)


14.11.2009 - Prace weekendowe

Przybyłe w kilka dni temu do Rogowa dwie normalnotorowe lokomotywy Ls60 zostały zabezpieczone na zimę: Dzięki wyjątkowo ładnej pogodzie na odmalowanym przez ekipę łódzką znormalizowanym wagonie krytym zostały namalowane historyczne oznaczenia oraz były kontynuowane prace przy renowacji drągów rogatkowych.


12.11.2009 - Ls60

Dzisiejszego dnia udało się sfinalizować transport dwóch lokomotyw serii Ls60. Jak widać stan techniczny jest daleki od ideału, lecz mamy nadzieje, że we współpracy z ich właścicielem uda nam się choćby jedną z nich wyremontować do stanu fabrycznego.


02.11.2009 - Ogórkiem do ROGOWA, film

Zorganizowana miesiąc temu impreza cieszyła się sporym powodzeniem. Poniżej zamieszczamy ciekawy klip jednego z uczestników wycieczki. Zapraszamy do oglądania :)


24.10.2009 - Prace przy płytach przejazdowych

W ostatnie weekendy na kolejce trwały wielkie przygotowania do wylewania betonowych płyt na przejazdy, które doskonale sprawdzają się na przejazdach z lokalnymi, mało obciążonymi drogami. Po przygotowaniu drewnianych form zostało zespawane zbrojenie ze stalowymi krawędziami płyt. Łącznie przygotowaliśmy formy 12 płyt po 3-4 m długości każda. Do zalania takiej ilości została zamówiona cała betoniarka. Trzy płyty zalewaliśmy bezpośrednio w torze. Ale większość form została zalana przed halą, skąd po pełnym związaniu zostaną przetransportowane na przejazdy w Białyninie i Annosławiu.

Wielkie podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w pracochłonne przygotowania, wylewanie i wyrównywanie betonu. Osobne podziękowania dla Starostwa Powiatowego w Rawie, które sfinansowało wszystkie niezbędne materiały :)


10.10.2009 - Prace w Rogowie

Choć tegoroczny sezon turystyczny powoli zbliża się do końca nasz zabytkowy skład stoi gotowy do odjazdu i czeka na sygnał wolnej drogi na odmalowanym semaforze ;)

A wyczekując długich i ciemnych zimowych wieczorów kolega Fidzio cierpliwie reanimuje oświetlenie w wagonach rumunskich :)


04.10.2009 - OGÓRKIEM do Rogowa

Na zakończenie sezonu 2009 odbyła się impreza „Ogórkiem do Rogowa” w której główną rolę pełniły legendarne zabytkowe autobusy Jelcz 043. Poniżej krótka fotorelacja.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w realizację tego przedsięwzięcia, a w szczególności Bartoszowi Paluchowskiemu – głównemu organizatorowi imprezy :)


30.09.2009 - Poranny rozładunek w Rogowie

W środę rano do Rogowa dojechało pudło wagonu i żuraw wodny z Łaszczowa. Wagon spoczął na tymczasowej konstrukcji z podkładów. Obecnie czeka go zabezpieczenie przed zimą. Pudło tego wagonu przez kilkadziesiąt lat służyło jako pomieszczenie warsztatowe na st. Łaszczów na Hrubieszowskiej KD. Wcześniej najprawdopodobniej wagon ten pracował jako tzw. „towos”, czyli wagon towarowy przystosowany do przewozu podróżnych.


29.09.2009 - Podróż za 1%

Dzisiaj, po wielu miesiącach przygotowań udało się nam załadować w Łaszczowie (dawna stacja Kolei Hrubieszowskiej) pudło wagonu krytego, czteroosiowego o DREWNIANEJ konstrukcji (nieznanej produkcji) oraz austriacki żuraw wodny (wraz z kompletem osprzętu i żeliwną podstawą). Dziękujemy wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowania i realizację tej podróży!

Zakup i transport sfinasowaliśmy z wpłat 1% OPP! Jeszcze raz dziękujemy!

Odkucie żeliwnej podstawy żurawia wymagało specjalistycznych narzędzi. No i specjalistów :) Dzięki Jacku!


24.09.2009 - Prace na stacji w Rawie

Sobotę poświęciliśmy na porządki na rawskiej stacji. Przycięliśmy korony drzew zasłaniające budynek dworca, uprzątnęliśmy część śmieci, oraz wycięliśmy wszystkie krzaki na wschodniej głowicy rozjazdowej (wyjazd na Białą).

Ponadto zdemontowaliśmy tablicę z nazwą stacji. Nie było łatwo, ale się udało :) Tablica po renowacji wróci na swoje dawne miejsce. Wszystkim wolontariuszom zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy!


13.09.2009 - Czarno-biały weekend z Kddxz

Podczas weekendu 12-13 września przy wydatnej pomocy grupy z Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi skończyliśmy odświeżanie wagonu krytego Kddxz. Pozostało jedynie namalowanie oznaczeń. Stosowne szablony już wycinamy :) Ponadto nadmiar sił grupy został użyty do odkopania toru przy Magazynie No. 1. Teraz tor wygląda zdecydowanie lepiej :)

Wszystkie fotografie z tego weekendu zostały wykonane przez Michała Chylaka na klasycznym czarno-białym filmie fotograficznym. Wszystkim zaangażowanym w prace serdecznie dziękujemy!


12.09.2009 - Pokaz historycznych slajdów i filmów

12 września 2009, w izbie muzealnej Magazyn No 1 (st. Rogów Towarowy Wąsk.), obył się pokaz historycznych slajdów i filmów wąskotorowych. Wszystkim obecnym dziękujemy za wspólnie spędzony czas i zapraszamy następnym razem!


09.09.2009 - 70. rocznica walk pod Jeżowem

9 września 1939 roku 30 Dywizja Piechoty stoczyła w okolicach Jeżowa i Przyłęku ciężką bitwę z usiłującymi ją okrążyć wojskami niemieckimi. Dokładniejszy opis walk, które toczyły się w okolicach przez które przebiega trasa Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała zainteresowany czytelnik znajdzie w tym miejscu.

W związku z przypadającą w najbliższych dniach 70 rocznicą tamtych wydarzeń pragniemy Państwa zachęcić do wzięcia udziału we współorganizowanych przez Gminę Jeżów uroczystości poświęconych pamięci poległych za naszą Ojczyznę.

Poszukujemy także wszelkich fotografii pokazujących naszą kolej, choćby w niewielkim fragmencie (tory, budynki), w tamtych dniach. Jeżeli ktoś z Czytelników posiada takie, prosimy o kontakt.


09.09.2009 - Lydka na kołach

Niestety nie na swoich... po wykonaniu na stolarni drewnianych maźnic możliwe stało się postawienie ostoi lokomotywy na zestawach wagonowych, co z kolei umożliwiło schowanie ostoi do hali napraw.Teraz czas na mozolne czyszczenie i naprawianie ostoi oraz prace wykończeniowe przy skrzyni biegów. Równolegle trwa przygotowanie zestawów kołowych.


30.08.2009 - Niedzielne pociągi

Planowe przejazdy do Jeżowa i Głuchowa obywają się do pierwszej niedzieli października włącznie.


26.08.2009 - Transport eksponatów ze Starachowic w dwóch aktach

W środę uskuteczniliśmy przeprowadzkę pięciu naszych wagonów ze Starachowic. Na rogowskie tory zawitały dwie węglarki, dwie platformy oraz pozostałości wagonu motorowego MBd1-138.

AKT I – Załadunek

Podczas załadunku sporo problemów sprawiały wagony towarowe, które trudno było wstawić ponad burtami tira do jego wnętrza.

AKT II – Rozładunek

Kilka godzin później na stacji w Rogowie działy się rzeczy cudowne :) Odnotowano m.in. fruwający wózek diamonda. Niektóre z wagonów towarowych trzeba było sobie samodzielnie poskładać. Na szczęście wszystko pasowało :) Pudło wagonu motorowego sprawiało najwięcej trudności. Przede wszystkim ze względu na niemałe gabaryty. Ilostan zabytkowych pojazdów na st. Rogów Towarowy Wąsk. powiększył się o kolejne 5 szt.!

Serdecznie dziękujemy SGKW, obecnemu gospodarzowi w Starachowicach, za pomoc podczas załadunku taboru :)


21.08.2009 - Graliśmy w Rawie z Radiem Łódź!

Cały piątek spędziliśmy w Rawie z Radiem Łódź. Rozmowy na żywo z samorządowcami i przedstawicielami innych rawskich oraz regionalnych instytucji przekonały mieszkańców naszego województwa o wartości zabytkowej wąskotorówki. Podczas rozmowy ze Starostą Rawskim przedstawiliśmy nasze codzienne problemy. Przez cały dzień zaliczyliśmy 10 wejść na żywo. W tym samym czasie na stacji w Rawie trwały prace przy wymianie podkładów, a także przyjechał specjalny pociąg z Rogowa. Mieszkańcy Rawy mogli obejrzeć odrestaurowany skład, a także dowiedzieć się czegoś więcej o funkcjonowaniu kolejki. Specjalne podziękowanie dla Radka Wilczka oraz całej radiowo-łódzkiej ekipy za wspaniały dzień i przepyszny tort :)


20.08.2009 - MASCORT – uszczelki do Lydki

Dziś dostaliśmy przesyłkę od firmy MASCORT. W środku znaleźliśmy list z ciepłymi słowami wsparcia oraz duży zestaw uszczelek, który pozwoli nam naprawę wielu podzespołów remotowanej właśnie lokomotywy Lyd1-211.


19.08.2009 - GROWAG – tłumiki drgań

Firma GROWAG dostarczyła bezpłatnie zregenerowane tłumiki drgań do jednego z rumuńskich wagonów pasażerskich serii Bxhpi. Efekt: natychmiastowa poprawa komfortu podróżnych ;)


18.08.2009 - PYROFLEX – Szyby dla Lydki

Spółdzielnia szklarska PYROFLEX z Warszawy przygotowała, po kosztach materiałów, nowe oszklenie ze szkła bezpiecznego, pozwoli to na oszklenie remontowanej lokomotywy Lyd1-211.


18.08.2009 - POLAM NAKŁO – Złączki dla Lydki

Dziś Vice Prezes firmy POLAM NAKŁO osobiście przekazał kartonik ze złączkami… Podarowane złączki kontrolne pozwolą na solidne wykonanie nowej instalacji elektrycznej w lokomotywie Lyd1-211.


15.08.2009 - Pociąg do Zabytków, edycja druga

Drugi Pociąg do Zabytków cieszył się ogromną popularnością. Frekwencja na obu imprezach udowodniła że region przez który przebiega zabytkowa Kolej Rogowska jest wyjątkowo ciekawy i warty bliższego poznania. Kolejne Pociągi do Zabytków już latem 2010! Zapraszamy!


14.08.2009 - Prace rozmaite

[jutify] Po zdjęciu znad drzwi rawskiego dworca starej tablicy okazało się że po drugiej stronie ocalał oryginalny napis „WYJŚCIE DO MIASTA”. Napis był ledwo czytelny. Zachowały się jedynie niewielkie pozostałości dawnej powłoki lakierniczej. Nasza kolejkowa pani konserwator – Agnieszka uczytelniła kontury i odtworzyła cały napis który powrócił na swoje pierwotne miejsce. Poza tym remontu doczekały się drzwi dworca od strony peronów. Poza oczyszczeniem i odmalowaniem ramy i poszycia uzupełniliśmy oszklenie ścianek bocznych i skrzydeł drzwiowych.

Prace te wykonujemy własnymi siłami i funduszami mimo że budynek wciąż nie został przekazany i nadal jest własnością PKP Zakład Nieruchomości w Łodzi.

Ponadto w tak zwanym „międzyczasie” ustawiliśmy nowe słupki hektometrowe 0,0 – 0,6, a także naprawiliśmy kolektor wydechowy zabytkowego statku inspektoratu żeglugi śródlądowej. Kolektor w specjalnym wykonaniu morskim z kanałami do chłodzenia wodą zaburtową. Jak widać wciąż podnosimy poziom warsztatów Kolei Rogowskiej :) [/jutify]


10.08.2009 - Czyszczenie Lydki

Po zdjęciu karoserii uzyskaliśmy dużo lepszy dostęp do wszystkich zakamarków. Jeśli chodzi o demontaż to nie jest to nasze ostanie słowo… Równolegle do demontażu trwa naprawa, czyszczenie oraz kosmetyka.


09.08.2009 - Prac ciąg dalszy

Główny temat prac – Lydka, co nie znaczy, że zaniedbujemy inne tematy. Powstało już 1,5 km słupków hektometrowych. Wybrukowany zowstał kanał Adamski ;) Oraz dokonana została renowacja tablicy na hali naprawczej.

Do tego dochodzi wykonanie budy dla Rewidenta, remont dachu oraz przegląd elektryki olejarni, trwają przygotowania do „Pociągu do Zabytków”… nie sposób chyba opisać ogromu prac jaki dzieje się każdego dnia – to trzeba samemu zobaczyć ;)


04.08.2009 - Demontaż Lydki

Zapadła decyzja rozbiórkowa… przestajemy łatać – zaczynamy naprawę na serio. Na pierwszy ogień poszła cała karoseria.

Demontaż Lydki jest realizacją projektu „Lato z Lydką”. Jest to wstęp do pełnej naprawy głównej która nabiera rumieńcow dzięki wytężonej pracy Jacka, Konrada i Michała – naszego nowego wolontariusza ze Szczecina!


03.08.2009 - Dzieje się, oj się dzieje!

Na wagonie pocztowym pojawiły się uchwytu do fajnego szyldu namalowanego przez Agnieszkę :) Teraz wyraźnie widać gdzie można znaleźć kolejkowe pamiątki. Jak o podróżnikach mowa, to gościliśmy grupę podróżników FREETOWN, którzy zamierzają przejść nasz kraj z południa na północ w 30 dni. Pozdrawiamy i kibicujemy! Szczegóły wyprawy na freetown.pl.

Ponadto w niedzielę po raz pierwszy z czynnym przedziałem ustępowym wyruszył w trasę nasz historyczny 1Aw. Wszystko wygląda tak jak 50 lat temu. Zachowane mosiężne zawory i oryginalna deska z prawdziwej buczyny. Tylko zapachu lizolu brak, ale i nad tym pracujemy :) Zadbaliśmy też o komplet stosownych tabliczek i starą świecową lampkę oświetlenia zastępczego.

Poza tym wybraliśmy się do Rawy zrobić trochę porządków przed zbliżającym się Pociągiem do Zabytków, a także by przejrzeć cieknący dach. Michał oczyścił drzwi i tablicę informacyjną. Malowanie odbędzie się podczas następnych prac.

Obecnie na kolejce urzęduje także Wiktor z Gosią którzy zajmują się pracami murarsko-dekarskimi. Szczegółowa relacja już wkrótce.


30.07.2009 - Prace w toku

Wśród wielu różnych prac coś co ma pomóc w utrzymaniu porządku w „Białym Domku”, czyli miejscu zakwaterowania naszych wolontariuszy – wieszak na kubki. Kontynuacja prac stolarskich czyli oryginalna deska klozetowa do wagonu 1Aw, po pracach konserwatorskich zaczyna wyglądać coraz lepiej :)


18.07.2009 - Pociąg do Zabytków

Odbył się pierwszy przejazd z cyklu „Pociąg do Zabytków” a frekwencja przerosła nasze najśmielsze oczekiwania – dotyczyło zarówno uczestników „Pociągu do Zabytku”, jak i mieszkańców Rawy, którzy mieli okazję przejechać się kolejką do Białej w czasie, gdy pasażerowie jadący z Rogowa zwiedzali Rawę. Imprezę możemy śmiało zaliczyć do bardzo udanych i dlatego 15 sierpnia (sobota) impreza zostanie powtórzona. Serdecznie zapraszamy!

Krótka fotorelacja autorstwa M. Zajferta poniżej. Jeżeli ktoś z Państwa ma ochotę podzielić się z nami swoimi zdjęciami, to zachęcamy do przysłania nam ich na nasz adres: info@kolejrogowska.pl


14.07.2009 - Naprawa przekładni Wmc

W ciągu dwóch dni udało nam się zakupić komplet łożysk i uszczelnień (simmerringów) do przekładni drezyny Wmc. Po demontażu okazało się że uszkodzenia są większe niż przypuszczaliśmy. Znacznie wytarte czopy wałków wymagały regeneracji. Po długich jackowych pomiarach i obliczeniach, całonocnym napawaniu i toczeniu, udało się zregenerować wałki i skompletować całą przekładnię.

Drezyna Wmc 009 znów jeździ :)


12.07.2009 - Krzakobranie

Niestety nasza drezyna motorowa zaliczyła kolejną awarię. Tym razem poszły łożyska przekładni redukcyjno rozdzielczej. Ekipa wycinająca krzaki musiała dostać się na miejsce wycinki samochodem. Dzielna drużyna docięła krzaki do Regnowa, tak więc końcowy odcinek linii odcinek Regnów – Biała (8km) jest już wolny od zarośli . Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w prace!

W tak zwanym międzyczasie na Osobowym stanęły chorągiewki. Tego rodzaju wskaźniki na zwrotnicach obowiązywały w okresie międzywojennym. Wskaźniki na przystanku Rogów Osobowy Wąsk. przypominają ciekawostkę z dawnych przepisów ruchu.


03.07.2009 - Matka się spieszy… nieco :)

Ostatnio kupiliśmy Matkę. Przez internet. Po przeglądzie i naprawach Matka ruszyła. Nieco się spieszy, więc prace będą jeszcze trwały zanim zasili rogowskie zegary :)


03.07.2009 - Krzakobranie

W sobotę i niedzielę wycinaliśmy krzaczory w pomiędzy Pągowem a CMK. Odcinek ten można uznać za skutecznie oczyszczony. Dziękujemy wszyskim Krzakobiorącym!

Po wycięciu krzaków odsłonił się wkopany podkład patentowy. Jak na swoje lata trzyma się nieźle :) Dla niewtajemniczonych wyjaśnienie – metalowe podkłady były częścią prefabrykowanych przęseł (szyny i podkłady) z których wojska niemieckie budowały kolej rogowską w czasie I wojny światowej.

Drezyn było więcej :)


27.06.2009 - Weekend w Rogowie

Mimo deszczowo-burzowego okresu pogoda w weekend dopisała. Prawdziwi turyści burz się nie boją :) W tak zwanym międzyczasie Patryk zaczął porządki wokół nastawni. Dziękujemy!


20.06.2009 - Strawberry fields forever!

Dzięki mobilizacji, którą zorganizował Michał odbyły się opryski i cięcie krzaczorów koło skrzyżowania z CMK. Niespodziewanie drogę drezynie przegrodził wiatrołom... Chwilowa przerwa umożliwiła Niektórym Kolegom spożycie truskawek prosto z krzaka :) podczas gdy inni ciężko pracowali na szlaku:)


13.06.2009 - Rogów Towarowy

Piątek upłynął pracowicie, na długich manewrach prowadzonych na potrzeby wykonania oprysku. Nasza dzielna Lyd1-215 wyciągała eksponaty na szlak, zaś świeżo naprawiona Wmc dokonywała oprysku roślinności. Niestety w połowie dnia ujawnił się kolejny defekt układu napędowego drezyny, który szczęśliwie udało się naprawić już w połowie dnia następnego.

Po kolejnej reaktywacji układu napędowego drezyna Wmc jest gotowa do poniedziałkowego oprysku szlaku – wszystkie żuczki i ślimaczki proszone są o opuszczenie torowiska, gdyż przebywanie w strefie oprysku może niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia ;)

Ponadto przystąpiliśmy do drobnych prac renowacyjno-malarskich przy jednym z naszych letniaków. Prace te obejmowały zacieśnianie współpracy z Urzędem Marszałkowskim w Łodzi, których finalnym efektem jest nowe malowanie letniaka zwracające uwagę formą graficzną Systemu Identyfikacji Wizualnej Województwa Łódzkiego opracowanego w oparciu o styl i dorobek artystyczny Katarzyny Kobro.


01.06.2009 - Wmc na dzień dziecka

O godzinie 03:15, po szeroko zakrojonej naprawie układu napędowego, dzięki długim pracom koncepcyjno-konstrukcyjnym prowadzonym przez Jacka i Konrada, drezyna motorowa Wmc-009, po ponad miesiącu postoju samodzielnie wyjechała z hali. Można więc rzec, że w ten oto sposób (naprawiając kolejną zabawkę) zrobiliśmy sobie prezent na „Dzień Dziecka” :)


31.05.2009 - 30. i 31. maja 2009 Dni Rawy

Z okazji Dni Rawy pociągi kursowały na trasie Rawa Mazowiecka – Biała Rawska. Na stacji w Rawie po raz pierwszy od wielu lat można było kupić bilety kartonikowe (dzięki Olga!):

Poza tym na stacji w wagonie pocztowym kupić można było pamiątki i nadać pocztówki (dzięki Agnieszka!). Mimo przejściowych opadów pogoda raczej dopisała. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z tego wydarzenia. planowy_przed Ale to się niestety wkrótce zmieniło: ulewa01 Na szczęście w Głuchowie już tak nie lało: ulewa02 zboze1 W tzw. międzyczasie pociąg do Białej wspinał się na wzgórza w okolicy Annosławia: pod_gore I mijał CMK: cmk1 Na przystanku ;)


29.05.2009 - Wyprawa SAMEXowozem

Dzięki uprzejmości firmy SAMEX mogliśmy bezpłatnie wypożyczonym dostawczakiem wybrać się na drobne zakupy… tym razem były to podrozjazdnice z Nasycalni Podkładów Pludry, a także zakupione w Oławie, 48 opraw oświetleniowych typu OUKs, które po drobnej renowacji będą nie tylko oświetlały różne zakątki naszej kolejki, ale również tworzyły niepowtarzalny klimat sprzed kilkudziesięciu lat…


26.05.2009 - Wtorek, godzina 18:45, TVP INFO ŁÓDŹ

TVP INFO ŁÓDŹ nadała kolejny program z cyklu „Łódzkie Bez Tajemnic”. Tym razem odcinek był poświęcony między innymi naszej kolejce.

Program można obejrzeć na stronie TVP INFO.

Serdecznie zapraszamy do oglądania!


24.05.2009 - Prace weekendowe

W kolejny weekend w Rogowie trwają intensywne prace. Jacek kontynuował swą „metaloplastykę z kulką” przeznaczoną pierwotnie do drezyny Wmc, ale ostatecznie zdecydował się zwieńczyć swym dziełem sprzęg „rumuna” :) Nasz wagon silnikowy „Konstal” odzyskał już historyczne malowanie i oznaczenie Mx203.

A w niedawno otwartej w Rogowie kasie biletowej pojawił się z dawna oczekiwany działający komposter, którego renowacja właśnie została ukończona.

Adam i Jacek ustawili przed stacją Rogów Towarowy Wąsk. nowy wskaźnik „Ow”. Żeby zdążyć przed pociągami planowymi, wstawianie przeprowadzono w godz. 5:00 – 9:00 rano :) a Janusz odkopał kolejną szynę.

Oczywiście odbyły się też niedzielne wycieczki:


17.05.2009 - Prace weekendowe

Od piątku do niedzieli trwały prace remontowe oraz wycieczki. Nasz wagon silnikowy „Konstal” wymaga gruntownego remontu, na którego przeprowadzenie w tej chwili nie pozwalają nam nasze środki i siły, dlatego podjęliśmy decyzję o jego zabezpieczeniu i odmalowaniu w oryginalnej kolorystyce (więcej o historii wagonu w dziale poświęconym taborowi) . W pierwszej kolejności został więc umyty wodą pod ciśnieniem, dzięki czemu zostały usunięte płaty odłażącej farby, które m.in. odsłoniły oryginalny numer wagonu. Po zabezpieczeniu ognisk rdzy farbą antykorozyjną nasz Konstal stał się reklamą „Biedronki” ;) Stan ten nie był jednak zbyt długotrwały, bo pod koniec dnia wagon zaczął nabierać prawidłowych kolorów.


10.05.2009 - Prace weekendowe

W kolejny weekend prace na Kolei Rogowskiej trwają, niewątpliwie najbardziej spektakularna jest rozpoczęta właśnie przez Kajetana akcja modernizacji oświetlenia stacyjnego na energooszczędne. Przy okazji latarnie są zdejmowane i gruntownie czyszczone. Nasz „człowiek – pająk” dobiera się do kolejnej latarni co, jak widać, sprawia mu niewątpliwą radość, a efekt końcowy cieszy niewątpliwie nas wszystkich :) Jak widać, nowe lampy mają ciepłą barwę kolorem do złudzenia przypominającą zwykłe żarówki.

Ponadto trwają prace wykończeniowe w 1Aw z Sadka – wreszcie Adamowi udało się położyć wszystkie kafelki na podłodze w WC. Teraz trzeba je jeszcze zafugować a potem zamontować muszlę i resztę drobnego wyposażenia.

Dzięki Grześkowi Fidlerowi także oświetlenie w wagonie rumuńskim wraca do niegdysiejszej sprawności.

Ponadto trwały prace przy usuwaniu kolejnych usterek, jakie pojawiły się w czasie jazd próbnych naszą świeżo uruchomioną Lyd1-215, a na odmalowanym „towosie” i polewaczce pojawiły się historyczne napisy.


10.05.2009 - Godzina 23:30

Udało się zakończyć prace przy układzie paliwowym lokomotywy Lyd1-215. Głównym źródłem problemów były zebrane w nim w ciągu wielu lat pracy duże ilości szlamu.

W ostatnich dniach między innymi wyczyszczono zbiornik paliwa, zainstalowano nowe zawory do upuszczania paliwa oraz wykonano nowy filtr siatkowy.


07.05.2009 - Włamanie do nastawni

Dziś wieczorem dokonano włamania do budynku nastawni na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Drzwi wejściowe zostały zniszczone, a wnętrze splądrowane. Na szczęście sprawcy nie zniszczyli skrzyni zależności, nie zginęły także zapasowe klucze zwrotnicowe i przebiegowe. Na miejce zdarzenia przyjechała policja. Przez cały wieczór trwało tymczasowe zabezpieczanie budynku przed kolejnymi włamaniami. Prace zabezpieczające wykonali harcerze z 23 Rogowskiej Drużyny Wędrowniczej. Serdecznie dziękujemy.

Podejrzani są uczniami miejcowego gimnazjum. Policja wszczęła dochodzenie w tej sprawie.


03.05.2009 - Majówka na Kolejce Rogowskiej

Jak co roku wszystkie pociągi rozkładowe kursujące od 1 do 3 maja były udekorowane flagami. Niewątpliwą atrakcją przykuwającą uwagę naszych gości był model parowozu HF w skali 1:5, który pracowicie ciągnął wagoniki z dziećmi… i nie tylko z dziećmi :)

W zabytkowym budynku Magazynu Nr1 została otwarta kasa, w której nasze kolejowe harcerki sprzedają najprawdziwsze bilety kartonikowe. Wielu naszych podróżnych na ich widok z sentymentem wspominało swoje dawne podróże koleją. Dyżurny ruchu odpowiadał na wszystkie pytania pasażerów, a dużym zainteresowaniem odwiedzających nas rodzin cieszyła się drezynka ręczna.
br] Dzięki ofiarnym staraniom Jacka udało nam się wyprawić na szlak pociąg prowadzony Lyd1-215. Warto dodać, że coraz więcej wagonów w naszym składzie ma malowanie historyczne, ostatnio otrzymał takie drugi letniak. W ostatnim czasie zakończyło się także odświeżanie malatury na naszym Px48-1783, które zachęciło nas do odmalowania „towosa”. A podczas wstępnego mycia pod ciśnieniem spod starej farby ukazała nam się data naprawy rewizyjnej wykonanej 30.9.1952 (termin następnej 30.9.1953), a więc jeszcze w czasach, gdy wagon ten pracował na torze 600 mm.

Wszystkim zaangażowanym w nasze czyny 1-majowe i wszelkie inne prace większe i mniejsze gorąco dziękujemy :)


26.04.2009 - Rozpoczęliśmy tegoroczny sezon turystyczny 2009!

Dzisiaj pojechały pociągi do Jeżowa i Głuchowa. Obie pary pociągów cieszyły się zainteresowaniem odwiedzających nas turystów. Ponadto liczni goście odwiedzili ekspozycję Magazynu Nr 1. Na stacji nadal trwają prace… chociaż istnieją pewne przesłanki aby stwierdzić że jedna Lyd-ka (Lyd1-215) została WRESZCIE wyremontowana :)))

No i postępują prace przy wagonie 1Aw z Sadka. Trwają prace przy podłodze w WC, a ponieważ nie da się obecnie kupić popularnych w PRL-u płytek terakotowych 5x5cm biało-czarnych odtworzyliśmy takowe z większych. Nie była to praca szczególnie wdzięczna :)


15.04.2009 - Prace weekendowe

W ramach przygotowań do sezonu m.in. został odmalowany nasz wyremontowany 1Aw nr 1685, który tym razem doczekał się kompletnych opisów, także tych na dole pudła


04.04.2009 - Lyd1 – montaż przekładni

Po skomletowaniu dobrych części wyczyściliśmy wnętrze przekładni, by zaraz po tym dokonać montażu wszystkich elementów.


19.03.2009 - Prace na szlaku

Przez cztery dni pracowaliśmy na szlaku. Podstawowym zadaniem było dokończenie wycinki w Rokszycach. Z wycinką doszliśmy do wiaduktu nad CMK, tak więc odcinek wiadukt CMK – st. Biała Rawska jest już czysty :)

Ponadto udało się także uzupełnić ziemię oraz umocnić skarpę przy przyczółkach zabytkowego rawskiego mostu. Porządnie utwierdzone stare żelbetowe podkłady i duże kamienie nie pozwolą na kolejną erozję w tym miejscu.

Szczególne podziękowania dla Marcina Cerkiewnika i Wiktora Wilczyńskiego za mnóstwo energii włożonej w prace na szlaku :)

Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z prac.


14.03.2009 - Demontaż skrzyni biegów

Mając wyremontowany silnik, zabraliśmy się za naprawę skrzyni biegów. Na początek demontaż i weryfikacja.


21.02.2009 - Prace weekendowe

Jak zwykle w weekend się działo :) Olga przeprowadzała rewizję wózków wagonu Bxhpi 1685 (1Aw z Sadka). Klan Paluchowskich zrobił porządek w kotłowni i porąbał tegoroczne drewno ogniskowe. Energię mają. Nie ma co :) A Jacek digitalizował… wagon motorowy MBd1-133 na potrzeby przyszłej naprawy głównej.

Dziękujemy wszystkim pracującym w ten weekend!


15.02.2009 - Pracowity tydzień

Zgodnie z planem przez wszystkie 7 dni miała trwać wycinka na szlaku, niestety pogoda pokrzyżowała nasze plany i na szlaku pracowaliśmy tylko we wtorek i w środę, wycinając krzaki w okolicach Rokszyc oraz przed przystankiem w Podskarbicach, gdzie dodatkowo udrożniliśmy jeden przepust.W pozostałe dni pracowaliśmy na stacji w Rogowie. Udało się m.in. oczyścić z krzaków dwa zasieki przy kuźni, oraz wjazd na stację od strony ul. Dworcowej.

Ponadto uruchomiony został system smarowania lokomotywy Lyd1-215.

Dziękujemy: Kasi, Oldze, Radkowi, Konradowi, Jackom, Patrykowi, Marcinom i Maćkowi za przeprowadzenie wszystkich prac :)


29.01.2009 - Prace w Rogowie

Kolejkowe pamiątki można nabyć już w Internecie!


Na stacji co prawda śnieg, ale pod wiatą działa nasz lokalny Edison! Testowane są energooszczędne żarówki do latarni stacyjnych. Dzięki Kajetan! W hali kończy się rewizja wózków wagonu pocztowego (renowacja ślizgów).


17.01.2009 - Zimowe prace

[justfy] W Rogowie „na całej połaci śnieg…”. Tymczasem w parowozowni trwa kompleksowa rewizja wózków wagonu pocztowego – w tym naprawa maźnic i ślizgów.

Ponadto dbając o utrzymanie dodatniej temperatury w hali wymieniilismy przepalający się piecyk stalowy na żeliwną „kozę” [/justfy]


04.01.2009 - Prace przy wagonie Bxhpi 1685

W przedziale ustępowym Bxhpi 1685 (1Aw z Sadka) pojawiły się ściany i obramowanie okna. Ze względu na nieidealną geometrię otworu okiennego dopasowywanie i montaż wszystkich części zajęły cały dzień. Szczególne podziękowania dla Edka za pomoc w produkcji profilu okiennego :)


01.01.2009 - Godzina 00:30

Pierwsza praca w 2009 roku – uroczysta (stąd odpowiedni strój) wymiana świetlówki w parowozowni przez Kajetana :)

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów