slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyPociągi na zamówienieSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

30.12.2012 - Prace przy wagonie 3Aw

Trwają prace wykończeniowe w wagonie 3Aw. Ściany wagonu od wewnątrz są ocieplane wełną mineralną zawijaną w folię paropszepuszczalną. Wnętrze wagonu staje się coraz bardziej kompletne, jest już przedział ustępowy :) Jednak muszla, jak widać, jeszcze do nie go nie trafiła ;) Trwa już malowanie ścian tego przedziału. Jest już także przedział ogrzewczy, którego wnętrze także jest już malowane. Gruntownej naprawie i czyszczeniu zostały poddane charakterystyczne łamane drzwi do tego przedziału, które później także zostały odmalowywane. Ponadto została już pieczołowicie zrekonstruowana tablica elektryczna. Zdecydowaliśmy się zabudować oryginalne zachowane ławki. Wymagały one czyszczenia techniką sodowania (zbliżoną do piaskowania) i następnie szlifowania. Ostatecznie po pokryciu lakierobejcą przywróciliśmy ich dawny blask przy jednoczesnym zachowaniu „patyny” starości, m.in. zostały uwypuklone słoje drewna na listewkach.

Wszystkim zaangażowanym w liczne prace przy wagonie 3Aw gorąco dziękujemy!


02.12.2012 - Malowanie wagonu osobowego 3Aw

W miniony weekend rozpoczęliśmy malowanie wagonu typu 3Aw ozn. Bxhpi 1908 (ex Gniezno), którego naprawa główna powoli dobiega końca. W jej ramach odtwarzana jest fabryczna kolorystyka kremowo-granatowa, która była stosowana na wagonach 3Aw przez całą dekadę lat 60-tych aż do początku lat 70-tych XX w.

W ostatnich tygodniach szczęśliwie zakończyliśmy szlifowanie kolejnych warstw szpachli i po nałożeniu farb podkładowych wagon był gotowy do finalnego malowania. Podczas odtwarzania fabrycznej kremowo-granatowej kolorystyki konieczne było wysłonięcie granicy między tymi kolorami, co umożliwiło nam nałożenie dolnego koloru niebieskiego. Odtwarzono oryginalne oznaczenia wagonu. Pudło wymaga jeszcze uzupełnienia powłoki kremowej w górnej części, czarnych detali sprzęgu itp. oraz naniesienia charakterystycznych oznaczeń drugiej klasy i historycznego napisu PKP. Nanoszone powłoki to tzw. farby bazowe, tj. warstwa kolorystyczna. Na koniec wagon będzie jeszcze pomalowany akrylowym lakierem bezbarwnym z powłoką antygrafitti.

Równolegle do prac malarskich trwało przygotowanie beleczek szkieletu wewnętrznego służących do zabudowy wnętrza wagonu.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w nasze prace!

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.


17.11.2012 - Impreza 10 lat FPKW na KWRRB

17 listopada 2012 r. odbył się okolicznościowy przejazd pociągiem specjalnym dla miłośników kolei z okazji 10-lecia zarządzania Koleją Wąskotorową Rogów – Rawa – Biała przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych. Początkowo przejazd był planowany tylko na trasie Rogów – Głuchów. Jednak dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników i wolontariuszy Fundacji i odbudowaniu toru do Rawy pociąg dojechał aż do Zamkowej Woli (przystanek w Rawie Mazowieckiej przy dawnych zakładach mięsnych).

Impreza jak zwykle obfitowała w fotostopy.

Podczas przejazdu poddaliśmy testom nowy pas prądnicy układu oświetlenia elektrycznego wagonu 1Aw (Bxhpi 1685).Przyjazd do Rogowa miał miejsce po zmroku.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom i do zobaczenia na następnych imprezach specjalnych dla miłośników kolei!


04.11.2012 - Początek peronu gotowy

W weekend 03-04.11.2012 prace skupiły się na kończeniu budowy peronu. W efekcie udało się zakończyć zabudowę wszystkich krawędzi peronowych oraz rozpocząć wypełnianie korpusu peronu wraz z budową drenażu i nawierzchni grysowej. Budowa drenażu wymagała zastosowania geowłókniny i przepuszczalnej warstwy ze żwiru. Warstwy żwiru zostały zagęszczone by ograniczyć do minimum późniejsze osiadanie peronu. Pod peronem zabudowano też przepusty dla pędni podziemnej która w przyszłości będzie napędzać zabytkowe rogatki mechaniczne. Do niedzielnego wieczora pierwsze 10 mb peronu zostało ukończone w wersji finalnej.

Poza pracami budowlanymi trwały też prace wykończeniowe w wagonie 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno). Udało się zakończyć układanie podłogi przedziału pasażerskiego. Przeprowadziliśmy także regenerację wytartych części sprzęgu poprzez napawanie i toczenie. Regeneracji poddano też otwory sprzęgu w czołownicy. Ostatnie 50 lat pracy spowodowało znaczące wytarcie otworów. Na powyższej fotografii widać tuleję regeneracyjną wstępnie wspawaną w dużo większy, wytarty otwór. A nasz kolejkowy szpachelmistrz finalizował szlifowanie powierzchni pod lakier wierzchni :)

Dziękujemy wszystkim ciężko pracującym w Rogowie w ubiegły weekend!


27.10.2012 - Archiwum prasowe FPKW

Na www.fpkw.org otworzyliśmy archiwum prasowe ze skanami, zgromadzonych w latach ubiegłych, 42 artykułów dotyczących Kolei Rogowskiej. Najstarszy artykuł jest z 1994 r., a więc jest już pełnoletni :) Dojście: fpkw.org> Kolej Rogowska > Archiwum prasowe. Zapraszamy do przeglądania!


27.10.2012 - ZAPROSZENIE NA IMPREZĘ 17.11.2012 r.

Szanowni Państwo,
17 października br. minęło 10 lat od podpisania umowy pomiędzy FPKW a Starostwem Powiatowym w Rawie Mazowieckiej dotyczącej użytkowania Kolei Rogowskiej. Przez te 10 lat, będące nie małym kawałkiem blisko 100-letniej historii Kolei Rogowskiej, udało nam się m.in. zgromadzić sporą kolekcję taboru, przeprowadzić kilka projektów przywracających poszczególne pojazdy do życia, kilka razy odbudować tor po kradzieżach. Z tej okazji, w dniu 17 listopada 2012 r. (sobota) zapraszamy na przejazd pociągiem specjalnym.

Szczegóły na fpkw.org > Kolej Rogowska > Impreza 17.11.2012.

Zapraszamy!


27.10.2012 - Pierwszy śnieg porządnie przysypał stację w Rogowie


19.10.2012 - Peronu ciąg dalszy

Zakończyliśmy osadzanie słupków szynowych naszego peronu. Rozpoczęło się układanie krawędzi ze staroużytecznych podkładów drewnianych. Na zdjęciu poniżej widać słupek z dociętymi i dopasowanymi krawędziami z podkładów. Wszystkie słupki wykonaliśmy ze staroużytecznych szyn S49. Wiercenie otworów pod słupki prowadziliśmy wiertnicą spalinową. Było to zadanie ciężkie i zarazem bardzo precyzyjne. Prace wymagały osadzenia w gruncie i zabetonowania aż 76 słupków! Cięcie krawędzi jest bardzo pracochłonne. Krawędź peronowa będzie się składała łącznie z 73 podkładów. Dokładność prac zapewniał niwelator. Roboty trwały do późnych godzin nocnych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w prace!


18.10.2012 - Budowa peronu trwa …

… i trwa mać :) Dzisiaj udało się wywiercić otwory pod szyny w drugiej krawędzi i osadzić brakujące szyny w pierwszej. I to nie jest nasze ostatnie słowo!

Cały czas trwa też odbudowa szlaku przed Rawą.


14.10.2012 - SZLAK DO GŁUCHOWA ODBUDOWANY!

W wyniku ciężkiej pracy wielu osób w piątek 12.10.2012 odzyskaliśmy przejezdność szlaku do Głuchowa!

Materiały do odbudowy zostały:
- zakupione przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych,
- przekazane w formie darowizny przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,

transport materiałów został sfinansowany przez:
- Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej,
- Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym – sponsorom, wolontariuszom i pracownikom!

Trwają prace nad odbudową dalszych ubytków, w szczególności na łuku przed Zawadami. Mamy nadzieję na nieodległy powrót pociągów do Rawy. Wówczas będzie można przystąpić do odbudowy kradzieży za Rawą Mazowiecką… Obecnie szlak za kradzieżami jest patrolowany przez pracowników i wolontariuszy pieszo.

Trwają też prace w samym Rogowie: wagon 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno) został pomalowany po szpachlowaniu, co umożliwiło Koledze Szpachelmistrzowi nakładanie kolejnej warstwy szpachli :) Poniżej wagon po tym malowaniu. Rozpoczęliśmy też układanie z płyt MFP podłogi wagonu, co wymagało ich przygotowania – przycięcia, frezowania rowków (płyty będą łączone na obce pióro), wycięcia otworów pod takie elementy jak rury ogrzewania i wc oraz zaimpregnowania.

Dzięki Adam, Andrzej, Jacek, Janusz, Michał!


07.10.2012 - Prace przy peronie i wagonach

W ten weekend nasze prace koncentrowały się na odbudowie peronu na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Po pracach ziemnych przyszła kolej na odtworzenie krawędzi peronowej. Oczywiście nie wykonujemy jej ze współczesnych betonowych prefabrykatów, lecz, jak niegdyś, ze słupków ze starych szyn. Pomiędzy nimi będą umieszczone przygotowane już drewniane podkłady. Choć na naszej kolei pieczołowicie odwzorowujemy historyczne rozwiązania to do realizacji tych celów wykorzystujemy współczesną technikę. Do wiercenia w ziemi otworów na szyny używaliśmy świder spalinowy a prostolinijność nowej krawędzi na bieżąco kontrolowaliśmy przy użyciu laserowego niwelatora.

Wieczorem nasz remontowany wagon 3Aw stanął w obłokach dymu… Tym nietypowym zjawiskiem musiał zainteresować się sam Doktor M.Z. :) To tylko szlifowanie położonej na pudło szpachli. Wytężone prace trwają do późnego wieczora. We wnętrzu wagonu są już położone pierwsze warstwy podłogi – blacha trapezowa, drewniane beleczki a pomiędzy wełna mineralna w workach. Ponadto jest już układana instalacja elektryczna. Rzuca to na nasz wagon zupełnie nowe światło ;)

Niezależnie od prac przy taborze i peronie cały czas dążymy do przywrócenia pełnej przejezdności naszej kolei. Nasze działania przynoszą kolejne efekty – na stację w Rogowie przybyła partia normalnotorowych staroużytecznych podkładów drewnianych bukowych i betonowych z rozebranej linii wąskotorowej.

Tymczasem Jesień nic sobie nie robi z naszych prac…

Dziękujemy Tomkowi,2 * Michałom, Wujkowi (za okna), Kamilowi, Januszowi (za traktor) i wiertłu fi 200


29.09.2012 - Groźny wypadek na kolejce - ćwiczenia PSP i OSP

W dniu dzisiejszym odbyły się na Kolejce ćwiczenia Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej.


28.09.2012 - Wagon i znaczki :)

Wagon 3Aw zyskał miękką podłogę :) oraz ostateczne malowanie sufitu (dzięki Grzesiu & Konrad!).

Poza tym udało się zainstalować znaki kierujące do stacji oraz do Arboretum w Rogowie. Dzięki Andrzej & Ignac & Ptr & Adam!


23.09.2012 - Prace w Rogowie

Bardzo intensywne prace trwają na wszystkich frontach: wagon 3Aw zyskał drewniane belki w podłodze. Najpierw drewno zostało zabezpieczone.

Przycięliśmy kolejną partię staroużytecznych podkładów normalnotorowych (w torze zabudowano już ponad 100 sztuk).

Udało się też otynkować i ocieplić nowe okna z tyłu hali parowozowni, wkopać elementy peronu oraz wykonać wiele drobniejszych prac:

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym (w sobotę pracowało 11 osób)!


03.09.2012 - Pilnie poszukiwane resory do lokomotywy Lyd1!

Uwaga! Poszukujemy resorów do lokomotywy typu Wls150 (lub Wls180). Osoby lub firmy które mogłyby nam pomóc uprzejmie prosimy o kontakt: biuro@kolejrogowska.pl lub tel. 46 874 80 23.

Ze względu na pęknięcie resorów w lokomotywie Lyd1-215, do czasu usunięcia awarii, pociągi prowadzić będzie lokomotywa Lxd2.


02.09.2012 - Zdjęcia z lotu ptaka

Przez ostatnie dwa weekendy motolotnią latał nad naszą kolejką pan Piotr Karoń, miłośnik latania i kolejowych zabytków. Latając robił fotografie stacji w Rogowie i Jeżowie oraz naszych niedzielnych pociągów rozkładowych. Poniżej główna stacja naszej kolei – Rogów Towarowy Wąsk. Serdecznie dziękujemy Autorowi za udostępnienie zdjęć.

Więcej zdjęć w Galerii pana Piotra na:
http://www.lotnicze-zdjecia.com/rogow/


26.08.2012 - Wyposażenie 3Aw i regulacja toru nr 2

W miniony weekend prace skoncentrowały się na montażu wyposażenia wagonu 3Aw – m.in. napędów okiennych i wsporników rur zaworów hamulca bezpieczeństwa.

Ponadto kontynuowane były prace (w ramach projektu rekonstrukcji peronu) w torach głównych na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Udało się odkopać kolejne odcinki torów oraz usunąć kanciasty styk w torze nr 2.

Dziękujemy wszystkim wolontariuszom biorącym udział w pracach.

W najbliższy weekend planujemy kontynuację prac w tych samych miejscach. Zapraszamy!


19.08.2012 - Podkłady, peron i tablice na nastawni

W minione dni prace skupiły się na zakończeniu malowaniu wnętrza szarym lakierem akrylowym i montażu instalacji hamulcowej w wagonie 3Aw oraz na przygotowywaniu staroużytecznych podkładów (pozyskanych z linii normalnotorowych) do zabudowy w torze wąskotorowym poprzez obcinanie ich na potrzebny wymiar. Podkłady zostaną zabudowane na kradzieży w Jeżowie w celu wzmocnienia toru i umożliwienia przejazdu drezyną spalinową.

Ponadto ruszyły pełną parą prace peronowe. W czwartek rozpoczęły się prace ziemne na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Roboty prowadzono z użyciem ciężkiego sprzętu. W pierwszej kolejności zniwelowano korpus starego peronu. Obecnie peron jest gotowy do zabudowy krawędzi bocznych. Oczyszczane są tory przebiegowe nr 1 i 2. Ze względu na prace ziemne przy peronie pociągi zatrzymują się w północnej części stacji. Odtworzone historyczne drewniane latarnie, które, jak się ostatnio okazało, zdobyły spore uznanie wśród miłośników dawnego oświetlenia :)

Więcej na ten temat można poczytać na forum wortalu oprawy.info:lighting-gallery.pl Ponadto przeprowadzono montaż tablic stacyjnych. Tablice namalowała Agnieszka M. Dziękujemy :) Każdej nocy zamontowany czujnik zmierzchowy włącza podświetlenie napisu nad bramą i tablic na nastawni.

Dziękujemy wszystkim wolontariuszom którzy wzięli udział w pracach!


12.08.2012 - Pociągi i prace weekendowe

W niedzielę zgodnie z rozkładem kursowały 4 pary pociągów do Jeżowa. Przyjemna pogoda sprawiła że kursy cieszyły się sporą popularnością.Przejazdy ręczną drezyną cieszyły się także dużym wzięciem.

W ubiegły weekend prace skupiły się na wagonie 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno). Udało się m.in. poprawić zabezpieczenie antykorozyjne rynienek odpływowych nad drzwiami oraz rozpocząć finalne malowanie wnętrza szarym lakierem akrylowym. Ze względu na znacznie skomplikowany szkielet wagonu jest to praca bardzo pracochłonna. Oszlifowano szpachlówkę w miejscu przeznaczonym na tablice kierunkowe i wykonano gwintowane otwory do których przymocowane zostaną haczyki na tablice kierunkowe. Ponadto przygotowano do montażu wsporniki odbojników (zabezpieczają okna wagonu przed nadmiernym opuszczeniem)…

Z prac pozawagonowych oczyszczono i zabezpieczono farbą podkładową (epoksydową) dwie latarnie wykolejnicowe.


05.08.2012 - Relacja z prac weekendowych

W miniony weekend prace w Rogowie skupiły się przede wszystkim na projektach unijnych: wagonie 3Aw i peronie. Zakończyliśmy wygłuszanie wagonu pastą głuszącą. W najbliższym czasie wagon zostanie pomalowany wewnątrz szarym lakierem akrylowym oraz ocieplony wełną mineralną zaszytą w foliowych workach.

Poza tym prowadziliśmy prace przy odkopywaniu toru nr 1 wzdłuż którego zostanie odtworzony peron.

Przywieziony w piątek agregat prądotwórczy został poddany wstępnemu przeglądowi i próbnie uruchomiony. Film z uruchomienia można zobaczyć poniżej.



Dziękujemy wszystkim którzy wsparli nas w miniony weekend!

Zdjęcia autorstwa Olgi Tajchert


03.08.2012 - Transport agregatu ze szpitala praskiego w Warszawie

W dniu 3 sierpnia 2012 zorganizowany został transport agregatu prądotwórczego odkupionego ze szpitala praskiego w Warszawie.

O godz. 8:00 rano, na przyszpitalnym podwórku rozpoczęła się akcja ładunkowa agregatu.

Po przeglądzie silnik zostanie zabudowany na jedną z rogowskich lokomotyw Lxd2.

Gorące podziękowania należą się Grzegorzowi Fidlerowi za poprowadzenie całego przedsięwzięcia, Piotrowi Adamczykowi za kierowanie transportem oraz Kamilowi Pietkunowi, Michałowi Tajchertowi i Marcinowi Cerkiewnikowi za pomoc w pracach ładunkowych.


01.08.2012 - Relacja z transportu eksponatów

Pomiędzy dniami 20.04 a 26.06.2012 sprowadziliśmy do Rogowa nowe eksponaty. Zaległa relacja z tych wydarzeń na poniższym filmie



Sprowadzony wagon osobowy został odkupiony od osoby prywatnej.

Krajowa Spółka Cukrowa bezpłatnie przekazała naszej Fundacji akcesoria z likwidowanych cukrowni w Żninie i Brześciu Kujawskim. Przekazano nam szyny (nowe!), trochę starożutecznych rozjazdów i zabytkową wagę kolejową. Jakież było nasze zdziwienie gdy zaproponowano nam jeszcze normalnotorowy wagon kryty z początku XX wieku! Wszystkie te rzeczy zostały przywiezione do Rogowa kilkoma transportami.

Podziękowania kierujemy do Zarządu Spółki za umożliwienie nieodpłatnego przekazania oraz do dyrektora Sebastiana Kwiatkowskiego, który był inicjatorem pomysłu ocalenia zabytków przed likwidacją. Dziękujemy!


14.07.2012 - Prace przy wagonie 3Aw

W Rogowie kontynuujemy prace przy wagonie 3Aw. Jest już skompletowany układ mechaniczny hamulca powietrznego i połączonego z nim hamulca ręcznego.Trwa nanoszenie pasty głuszącej na blachy poszycia pudła – zarówno sufitu jak i ścian.

Ponadto została gruntownie naprawiona i odnowiona elewacja naszej nastawni.

Wszystkim zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy!


30.06.2012 - Prace w Rogowie

Kontynuujemy prace w Rogowie, które głównie koncentrują się nad wagonem osobowym 3Aw, który jest obecnie szpachlowany. Oprócz tego do remontowanego wagonu były dziś spawane nowe drzwi wejściowe oraz czyszczone elementy hamulca. Wieczorem dokonalismy próbnego montażu drzwi czołowych.

Ponadto został odmalowany dach jednego z wagonów rumuńskich, wstępnie oczyszczone obydwa kanały rewizyjne w naszej hali oraz prowadzone były prace przy lokomotywie Wls40-940.

Wszystkim zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy


19.05.2012 - Kolejowa Noc Muzeów

W ramach Kolejowej Nocy Muzeów dzisiaj gościliśmy grupy turystów z Warszawy i Łodzi przywiezione tu specjalnymi pociągami PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.

Zwiedzanie stacji rozpoczęło się jeszcze za dnia i obejmowało m.in. wizytę w naszym "Magazynie No.1". Prezentowaliśmy także postęp prac przy remoncie wagonów osobowych typu 3Aw.

Oprowadzanie odwiedzających nas grup trwało także po zmroku. Specjalnie na czas Nocy Muzeów został podświetlony nasz parowóz Px48. Oczywiście największą atrakcją był przejazd naszym rozświetlonym pociągiem, ruszającym z równie rozświetlonej w tym roku stacji. Gdy wszyscy już zajęli miejsca kierownik pociągu mógł podać sygnał odjazdu używając działającej latarki karbidowej i nasz skład z niezwykłą prędkością pomknął w ciemną noc...

Gorące podziękowania dla wszystkich wolontariuszy zaangażowanych w organizację tegorocznej Kolejowej Nocy Muzeów oraz partnerów:

-  PKP Polskie Linie Kolejowe,
-  PKP Intercity,
-  Przewozy Regionalne,
-  PKP Energetyka.


Impreza odbyła się dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.



13.05.2012 - Uruchomienie historycznych latarni

W ostatni weekend trwały przygotowania do Kolejowej Nocy Muzeów. W ramach prac odświeżono wagony osobowe FAUR, zamontowano wyremontowaną prądnicę oświetleniową pod wagonem 1Aw oraz wywieszono linię napowietrzną i uruchomiono nowe drewniane latarnie!



Prace prowadziliśmy przez całą sobotę od godziny 7.00 do 24.00! Wszystkie prace montażowe były prowadzone z wysięgnika koszowego.

Przewody były montowane specjalnymi wiązaniami wg wytycznych ze starych książek o liniach teletechnicznych. Na słupach znajdują się trzy pary przewodów. Na dolnym poprzeczniku jest linia niskiego napięcia zasilająca latarnie, na górnym linia telefoniczna zapowiadawcza (izolatory z paskiem wg standardów przedwojennych) oraz linia sieci zegarowej. W przyszłości chcemy wydłużyć linię teletechniczną do przystanku Rogów Osobowy Wąsk.

W latarniach zastosowaliśmy nowoczesne, energooszczędne żarówki metalohalogenkowe wraz z elektronicznymi statecznikami zamkniętymi w specjalnych stalowych skrzynkach (by nie raziły nowoczesnością :) ).

Wysoka sprawność tego układu pozwoli teraz dużo taniej uruchamiać całonocne oświetlenie na wszystkich ośmiu latarniach. Dotychczas, ze względu na spore koszty energii uruchamialiśmy tylko trzy latarnie na kilka godzin po zmroku.

Wywieszenie całej linii wymagało wykonania aż 48 wiązań na przewodach o łącznej długości blisko 860 mb!

Wszystkie słupy otrzymały też tzw. "lokaty" zgodnie z historycznym wzorem - czyli tabliczki z kolejnym numerem słupa na linii (licznik) i rokiem ustawienia (mianownik).

Nocne zdjęcia działającej linii przedstawiamy poniżej. Ich autorem jest Michał Marcinkowski.

Serdecznie dziękujemy wszystkim którzy pracowali przy tej części projektu! Teraz przed nami remont peronu!


02.05.2012 - Stawiamy słupy oświetleniowe

W ramach czynu 1-majowego, w długi weekend majowy stawialiśmy na stacji w Rogowie Towarowym historyczne drewniane latarnie oświetleniowe.

Najpierw konieczne było wykopanie głębokich dołów i ułożenie w ich pobliżu betonowych, ważących ponad 200 kg szczudeł. Następnie słup był przykręcany do szczudła i uzbrajany we wsporniki i ceramiczne izolatory. Najbardziej spektakularny etap - stawianie słupa. Praktycznie wykonywała to jedna osoba przy użyciu wyciągarki ręcznej, pozostałe przy użyciu lin utrzymywały słup pod właściwym kątem i korygowały położenie szczudła. Na koniec trzeba jeszcze zakopać szczudło i odwiązać liny, którymi był ustawiany słup.

Efekt kilkudniowej pracy: część słupów ma już zamontowane historyczne latarnie oświetleniowe, na pozostałych będą one założone później, podczas rozpinania przewodów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim wolontariuszom ciężko pracującym przy zbrojeniu i stawianiu słupów oraz renowacji opraw świetlnych.

Łącznie wymieniliśmy 8 słupów, prace te realizujemy w ramach współfinansowanego ze środków UE projektu remontu peronu i oświetlenia na stacji w Rogowie Towarowym. Dokładamy wszelkich starań, aby nowe oświetlenie będzie rozświetlać naszą stację już podczas nieodległej "Kolejowej Nocy Muzeów".


29.04.2012 - Inauguracja sezonu turystycznego

Dzisiaj rozpoczęliśmy tegoroczny sezon turystyczny. Przez całą niedzielę w Rogowie odbywał się Pierwszowojenny Piknik Filmowy.

Liczne atrakcje i doskonała letnia pogoda przyciągnęły do Rogowa tłumy gości - nasz skład pociągu wydłużyliśmy do pięciu wagonów osobowych! Niewątpliwie najbardziej efektownie prezentowali się żołnierze w historycznych uniformach, którzy do transportów wojskowych używali także naszą drezynkę ręczną ;)

Narada sztabu w cieniu starego wagonu osobowego Wystawa poświęcona wydarzeniom w okolicach Rogowa w czasie I. wojny światowej oraz filmowi historycznemu obrazującemu te wydarzenia. Relacja z tegorocznej inauguracji sezonu znalazła się także w Wiadomościach Łódzkiej TVP:http://www.tvp.pl/lodz/informacja/lwd/wideo/29042012-1830/7215417 od minuty 5:10


23.04.2012 - ZAPROSZENIE


Zapraszamy na inaugurację sezonu 2012!

Szczegóły w dziale Rozkład Jazdy.


21.04.2012 - W Rogowie trwają prace na wielu frontach

Chyba najbardziej spektakularny był rozładunek pudła wagonu osobowego, który miał miejsce 21 kwietnia.

Ten zabytkowy wagon został wyprodukowany w 1904 r. we wrocławskiej fabryce Hofmann dla Kolei Gdańskich (WKAG) gdzie nadano mu nr 15. Po wojnie otrzymał numer inwentarzowy PKP 1130 i serię C później zastąpioną symbolem Bhi. Wycofano go z ruchu w 1964 r., później przez pół wieku był używany jako komórka w Marezie koło Kwidzyna.

Dzięki użyciu transportera już bezpośrednio po rozładunku wagonem tym znów można było odbyć podróż niemal jak za dawnych lat ;)

Już następnego dnia po przybyciu wagon został wstępnie odmalowany w historycznych barwach.

Dzięki mobilizacji naszych wolontariuszy udało się wymienić kompletnie spróchniałe podrozjazdnice w rozjeździe nr 4 na stacji Rogów Towarowy poprawiając niweletę w planie i profilu.

W ramach przygotowań do częściowej wymiany starych zniszczonych żelbetowych słupów na nowe drewniane prowadziliśmy demontaż powieszonych na nich latarń, izolatorów i linii zasilającej.

Ponadto w ramach prac przy remoncie naszej lokomotywki Wls40 i demontażu jej podzespołów dokonaliśmy przykrego odkrycia - jej resory piórowe są połamane. Zatem poszukujemy teraz nowych resorów - np. pochodzących z innej nieczynnej lokomotywy tego typu... Za wszelką pomoc w poszukiwaniach będziemy niezwykle wdzięczni.

Ponadto w sobotę w naszej izbie muzealnej odbyło się szkolenie wolontariuszy z podstaw BHP i zasady działania hamulca zespolonego, podziękowania dla naszych instruktorów: Edka i Grześka :)

Znalazła się także chwila na wspólne grupowe zdjęcie.



Wszystkim zaangażowanym w nasze prace gorąco dziękujemy :)


29.03.2012 - Garść aktualności

Przez cały marzec trwały prace przy kilku przedsięwzięciach:

Pracowaliśmy przy projekcie 3Aw, w ramach prac kierowanych przez Grześka F. skompletowano, naprawiono i zamontowano część pneumatyczną układu hamulcowego. Przeprowadzone próby pod nominalnym ciśnieniem roboczym (5 at) wykazały szczelność i poprawność działania instalacji. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za pomoc w tych pracach!

Poza hamulcem sprawdzaliśmy jaki typ obecnie produkowanych uszczelek będzie pasował na krawędź otworu okiennego wagonu 3Aw. Wybraliśmy już konkretny profil. Czekamy na ofertę producenta. Uszczelkami zajmuje się Jacek F.F.

Ponadto rozpoczęliśmy naprawę powłok malarskich na poszyciu wagonów Bxhpi (prod. rumuńskiej). Po zimie spore płaty farby zaczęły odpadać. Ponadto pojawiły się ogniska korozji co jest niestety typowym objawem dla tych wagonów. Dla porównania wagony budowy polskiej starsze o 30 lat od wagonów rumuńskich mają blachy poszycia w znacznie lepszym stanie. Prace prowadzi Michał Z.

Prowadziliśmy też prace na "wyższym poziomie", czyli na dachu tzw. Białego Domku - obiektu noclegowego dla wolontariuszy. Ze względu na zły stan górnej części komina i jego niewystarczającą wysokość przemurowano górną część i wydłużono komin. Prace prowadził Kajetan R.

Poza tym rozpoczęliśmy oczyszczanie odcinka toru nr 9 pod ekspozycje transporterów. W pracach przodują Janusz S. i Marcin C. Pomagało im już wiele osób. Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie w pracach!


26.02.2012 - Prace przy wagonach 3Aw

Nieustająco kontynuujemy prace przy remoncie naszych dwóch wagonów osobowych 3Aw. Przez dłuższy czas nie zamieszczaliśmy na naszej stronie zdjęć z ich postępu gdyż zazwyczaj praca tak nas pochłania, że nie ma kiedy ani komu zdjęć zrobić ;) W ostatnich tygodniach rozpoczął się montaż instalacji hamulcowej, jest już zamontowany zbiornik powietrza, zawór rozrządczy, a w ten weekend był montowany cylinder hamulcowy, oczyszczone i naprawione zawory końcowe są zabezpieczane farbą antykorozyjną. Także elementy hamulca ręcznego są już gotowe do montażu.

Niestety nasze wagony nie posiadały wszystkich drzwi wejściowych a te, które się zachowały były tak zniszczone i skorodowane, że zdecydowaliśmy się wykonać wszystkie drzwi zupełnie od nowa. W pierwszej kolejności powstają drzwi do ścian czołowych. Pracochłonne było spawanie poszczególnych fragmentów wokół wykrojów okien z przetłoczonych blach. Wyrównania wymagają jeszcze łuki na krawędziach otworów okiennych. W jednych drzwiach na próbę zamontowaliśmy zamek.

Ponadto trwa teraz montaż ram okiennych z użyciem zamówionych nowych szyb hartowanych. Wcześniej oryginalne ramy zostały oczyszczone i rozłożone, co często wymagało rozwiercania starych zapieczonych śrub. Teraz konieczne jest ich nagwintowanie.

Wszystkim zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy :) Zapraszamy także wszystkich chętnych do przyłączenia się do naszych prac. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że wymagają one niezwykłych umiejętności naprawdę w większości wcale nie są zbyt skomplikowane.


22.02.2012 - Rozkład jazdy na sezon 2012

W dziale Rozkład jazdy publikujemy terminy i godziny kursowania naszych pociągów planowych w sezonie 2012.



Ze względu na dokonane przez złodziei złomu znaczne uszkodzenie toru za stacją w Jeżowie (grudzień 2011), pociągi kursują na skróconej trasie - do Jeżowa. Obecnie trwają starania mające na celu pozyskanie środków na odbudowę trasy. Cała linia do Białej Rawskiej jest systematycznie patrolowana przez Fundację. Na dzień dzisiejszy nie stwierdzono nowych kradzieży i uszkodzeń.


06.02.2012 - Pociąg Zimowy w mediach

Łódzkie Wiadomości Dnia 5.02.2012, emisja o godz. 18.30



Dziennik Łódzki (wyd. internetowe) 5.02.2012


05.02.2012 - Zimowy przejazd do Jeżowa

Dzisiaj na naszej kolei wyruszyły dwa ogólnodostępne pociągi do Jeżowa, pierwszy raz w zimowej scenerii. Ostry mróz nie zniechęcił turystów pragnących odbyć dość nietypową podróż naszą koleją, a w ogrzewanym wagonie 1Aw panowała przytulna atmosfera. Poniżej prezentujemy krótki fotoreportaż. Ciepłe podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w trwające cały tydzień przygotowania do dzisiejszych przejazdów :) Większość pasażerów wysiadała z naszego pociągu na stacji Rogów Towarowy... ...ale oczywiście nasz pociąg skończył bieg na przystanku Rogów Osobowy.


02.02.2012 - Pociąg zimowy w Teleexpresie!

Zapraszamy do oglądania pod adresem:
http://tvp.info/teleexpress/wideo/03022012-1700/6247346

od 00:10:14.

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów