slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyPociągi na zamówienieSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

19.05.2012 - Kolejowa Noc Muzeów

W ramach Kolejowej Nocy Muzeów dzisiaj gościliśmy grupy turystów z Warszawy i Łodzi przywiezione tu specjalnymi pociągami PKP Intercity i Przewozów Regionalnych.

Zwiedzanie stacji rozpoczęło się jeszcze za dnia i obejmowało m.in. wizytę w naszym "Magazynie No.1". Prezentowaliśmy także postęp prac przy remoncie wagonów osobowych typu 3Aw.

Oprowadzanie odwiedzających nas grup trwało także po zmroku. Specjalnie na czas Nocy Muzeów został podświetlony nasz parowóz Px48. Oczywiście największą atrakcją był przejazd naszym rozświetlonym pociągiem, ruszającym z równie rozświetlonej w tym roku stacji. Gdy wszyscy już zajęli miejsca kierownik pociągu mógł podać sygnał odjazdu używając działającej latarki karbidowej i nasz skład z niezwykłą prędkością pomknął w ciemną noc...

Gorące podziękowania dla wszystkich wolontariuszy zaangażowanych w organizację tegorocznej Kolejowej Nocy Muzeów oraz partnerów:

-  PKP Polskie Linie Kolejowe,
-  PKP Intercity,
-  Przewozy Regionalne,
-  PKP Energetyka.


Impreza odbyła się dzięki wsparciu Urzędu Marszałkowskiego w Łodzi.



13.05.2012 - Uruchomienie historycznych latarni

W ostatni weekend trwały przygotowania do Kolejowej Nocy Muzeów. W ramach prac odświeżono wagony osobowe FAUR, zamontowano wyremontowaną prądnicę oświetleniową pod wagonem 1Aw oraz wywieszono linię napowietrzną i uruchomiono nowe drewniane latarnie!



Prace prowadziliśmy przez całą sobotę od godziny 7.00 do 24.00! Wszystkie prace montażowe były prowadzone z wysięgnika koszowego.

Przewody były montowane specjalnymi wiązaniami wg wytycznych ze starych książek o liniach teletechnicznych. Na słupach znajdują się trzy pary przewodów. Na dolnym poprzeczniku jest linia niskiego napięcia zasilająca latarnie, na górnym linia telefoniczna zapowiadawcza (izolatory z paskiem wg standardów przedwojennych) oraz linia sieci zegarowej. W przyszłości chcemy wydłużyć linię teletechniczną do przystanku Rogów Osobowy Wąsk.

W latarniach zastosowaliśmy nowoczesne, energooszczędne żarówki metalohalogenkowe wraz z elektronicznymi statecznikami zamkniętymi w specjalnych stalowych skrzynkach (by nie raziły nowoczesnością :) ).

Wysoka sprawność tego układu pozwoli teraz dużo taniej uruchamiać całonocne oświetlenie na wszystkich ośmiu latarniach. Dotychczas, ze względu na spore koszty energii uruchamialiśmy tylko trzy latarnie na kilka godzin po zmroku.

Wywieszenie całej linii wymagało wykonania aż 48 wiązań na przewodach o łącznej długości blisko 860 mb!

Wszystkie słupy otrzymały też tzw. "lokaty" zgodnie z historycznym wzorem - czyli tabliczki z kolejnym numerem słupa na linii (licznik) i rokiem ustawienia (mianownik).

Nocne zdjęcia działającej linii przedstawiamy poniżej. Ich autorem jest Michał Marcinkowski.

Serdecznie dziękujemy wszystkim którzy pracowali przy tej części projektu! Teraz przed nami remont peronu!


02.05.2012 - Stawiamy słupy oświetleniowe

W ramach czynu 1-majowego, w długi weekend majowy stawialiśmy na stacji w Rogowie Towarowym historyczne drewniane latarnie oświetleniowe.

Najpierw konieczne było wykopanie głębokich dołów i ułożenie w ich pobliżu betonowych, ważących ponad 200 kg szczudeł. Następnie słup był przykręcany do szczudła i uzbrajany we wsporniki i ceramiczne izolatory. Najbardziej spektakularny etap - stawianie słupa. Praktycznie wykonywała to jedna osoba przy użyciu wyciągarki ręcznej, pozostałe przy użyciu lin utrzymywały słup pod właściwym kątem i korygowały położenie szczudła. Na koniec trzeba jeszcze zakopać szczudło i odwiązać liny, którymi był ustawiany słup.

Efekt kilkudniowej pracy: część słupów ma już zamontowane historyczne latarnie oświetleniowe, na pozostałych będą one założone później, podczas rozpinania przewodów.

Serdecznie dziękujemy wszystkim wolontariuszom ciężko pracującym przy zbrojeniu i stawianiu słupów oraz renowacji opraw świetlnych.

Łącznie wymieniliśmy 8 słupów, prace te realizujemy w ramach współfinansowanego ze środków UE projektu remontu peronu i oświetlenia na stacji w Rogowie Towarowym. Dokładamy wszelkich starań, aby nowe oświetlenie będzie rozświetlać naszą stację już podczas nieodległej "Kolejowej Nocy Muzeów".


29.04.2012 - Inauguracja sezonu turystycznego

Dzisiaj rozpoczęliśmy tegoroczny sezon turystyczny. Przez całą niedzielę w Rogowie odbywał się Pierwszowojenny Piknik Filmowy.

Liczne atrakcje i doskonała letnia pogoda przyciągnęły do Rogowa tłumy gości - nasz skład pociągu wydłużyliśmy do pięciu wagonów osobowych! Niewątpliwie najbardziej efektownie prezentowali się żołnierze w historycznych uniformach, którzy do transportów wojskowych używali także naszą drezynkę ręczną ;)

Narada sztabu w cieniu starego wagonu osobowego Wystawa poświęcona wydarzeniom w okolicach Rogowa w czasie I. wojny światowej oraz filmowi historycznemu obrazującemu te wydarzenia. Relacja z tegorocznej inauguracji sezonu znalazła się także w Wiadomościach Łódzkiej TVP:http://www.tvp.pl/lodz/informacja/lwd/wideo/29042012-1830/7215417 od minuty 5:10


23.04.2012 - ZAPROSZENIE


Zapraszamy na inaugurację sezonu 2012!

Szczegóły w dziale Rozkład Jazdy.


21.04.2012 - W Rogowie trwają prace na wielu frontach

Chyba najbardziej spektakularny był rozładunek pudła wagonu osobowego, który miał miejsce 21 kwietnia.

Ten zabytkowy wagon został wyprodukowany w 1904 r. we wrocławskiej fabryce Hofmann dla Kolei Gdańskich (WKAG) gdzie nadano mu nr 15. Po wojnie otrzymał numer inwentarzowy PKP 1130 i serię C później zastąpioną symbolem Bhi. Wycofano go z ruchu w 1964 r., później przez pół wieku był używany jako komórka w Marezie koło Kwidzyna.

Dzięki użyciu transportera już bezpośrednio po rozładunku wagonem tym znów można było odbyć podróż niemal jak za dawnych lat ;)

Już następnego dnia po przybyciu wagon został wstępnie odmalowany w historycznych barwach.

Dzięki mobilizacji naszych wolontariuszy udało się wymienić kompletnie spróchniałe podrozjazdnice w rozjeździe nr 4 na stacji Rogów Towarowy poprawiając niweletę w planie i profilu.

W ramach przygotowań do częściowej wymiany starych zniszczonych żelbetowych słupów na nowe drewniane prowadziliśmy demontaż powieszonych na nich latarń, izolatorów i linii zasilającej.

Ponadto w ramach prac przy remoncie naszej lokomotywki Wls40 i demontażu jej podzespołów dokonaliśmy przykrego odkrycia - jej resory piórowe są połamane. Zatem poszukujemy teraz nowych resorów - np. pochodzących z innej nieczynnej lokomotywy tego typu... Za wszelką pomoc w poszukiwaniach będziemy niezwykle wdzięczni.

Ponadto w sobotę w naszej izbie muzealnej odbyło się szkolenie wolontariuszy z podstaw BHP i zasady działania hamulca zespolonego, podziękowania dla naszych instruktorów: Edka i Grześka :)

Znalazła się także chwila na wspólne grupowe zdjęcie.



Wszystkim zaangażowanym w nasze prace gorąco dziękujemy :)


29.03.2012 - Garść aktualności

Przez cały marzec trwały prace przy kilku przedsięwzięciach:

Pracowaliśmy przy projekcie 3Aw, w ramach prac kierowanych przez Grześka F. skompletowano, naprawiono i zamontowano część pneumatyczną układu hamulcowego. Przeprowadzone próby pod nominalnym ciśnieniem roboczym (5 at) wykazały szczelność i poprawność działania instalacji. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za pomoc w tych pracach!

Poza hamulcem sprawdzaliśmy jaki typ obecnie produkowanych uszczelek będzie pasował na krawędź otworu okiennego wagonu 3Aw. Wybraliśmy już konkretny profil. Czekamy na ofertę producenta. Uszczelkami zajmuje się Jacek F.F.

Ponadto rozpoczęliśmy naprawę powłok malarskich na poszyciu wagonów Bxhpi (prod. rumuńskiej). Po zimie spore płaty farby zaczęły odpadać. Ponadto pojawiły się ogniska korozji co jest niestety typowym objawem dla tych wagonów. Dla porównania wagony budowy polskiej starsze o 30 lat od wagonów rumuńskich mają blachy poszycia w znacznie lepszym stanie. Prace prowadzi Michał Z.

Prowadziliśmy też prace na "wyższym poziomie", czyli na dachu tzw. Białego Domku - obiektu noclegowego dla wolontariuszy. Ze względu na zły stan górnej części komina i jego niewystarczającą wysokość przemurowano górną część i wydłużono komin. Prace prowadził Kajetan R.

Poza tym rozpoczęliśmy oczyszczanie odcinka toru nr 9 pod ekspozycje transporterów. W pracach przodują Janusz S. i Marcin C. Pomagało im już wiele osób. Wszystkim dziękujemy za zaangażowanie w pracach!


26.02.2012 - Prace przy wagonach 3Aw

Nieustająco kontynuujemy prace przy remoncie naszych dwóch wagonów osobowych 3Aw. Przez dłuższy czas nie zamieszczaliśmy na naszej stronie zdjęć z ich postępu gdyż zazwyczaj praca tak nas pochłania, że nie ma kiedy ani komu zdjęć zrobić ;) W ostatnich tygodniach rozpoczął się montaż instalacji hamulcowej, jest już zamontowany zbiornik powietrza, zawór rozrządczy, a w ten weekend był montowany cylinder hamulcowy, oczyszczone i naprawione zawory końcowe są zabezpieczane farbą antykorozyjną. Także elementy hamulca ręcznego są już gotowe do montażu.

Niestety nasze wagony nie posiadały wszystkich drzwi wejściowych a te, które się zachowały były tak zniszczone i skorodowane, że zdecydowaliśmy się wykonać wszystkie drzwi zupełnie od nowa. W pierwszej kolejności powstają drzwi do ścian czołowych. Pracochłonne było spawanie poszczególnych fragmentów wokół wykrojów okien z przetłoczonych blach. Wyrównania wymagają jeszcze łuki na krawędziach otworów okiennych. W jednych drzwiach na próbę zamontowaliśmy zamek.

Ponadto trwa teraz montaż ram okiennych z użyciem zamówionych nowych szyb hartowanych. Wcześniej oryginalne ramy zostały oczyszczone i rozłożone, co często wymagało rozwiercania starych zapieczonych śrub. Teraz konieczne jest ich nagwintowanie.

Wszystkim zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy :) Zapraszamy także wszystkich chętnych do przyłączenia się do naszych prac. Choć na pierwszy rzut oka wydaje się, że wymagają one niezwykłych umiejętności naprawdę w większości wcale nie są zbyt skomplikowane.


22.02.2012 - Rozkład jazdy na sezon 2012

W dziale Rozkład jazdy publikujemy terminy i godziny kursowania naszych pociągów planowych w sezonie 2012.



Ze względu na dokonane przez złodziei złomu znaczne uszkodzenie toru za stacją w Jeżowie (grudzień 2011), pociągi kursują na skróconej trasie - do Jeżowa. Obecnie trwają starania mające na celu pozyskanie środków na odbudowę trasy. Cała linia do Białej Rawskiej jest systematycznie patrolowana przez Fundację. Na dzień dzisiejszy nie stwierdzono nowych kradzieży i uszkodzeń.


06.02.2012 - Pociąg Zimowy w mediach

Łódzkie Wiadomości Dnia 5.02.2012, emisja o godz. 18.30



Dziennik Łódzki (wyd. internetowe) 5.02.2012


05.02.2012 - Zimowy przejazd do Jeżowa

Dzisiaj na naszej kolei wyruszyły dwa ogólnodostępne pociągi do Jeżowa, pierwszy raz w zimowej scenerii. Ostry mróz nie zniechęcił turystów pragnących odbyć dość nietypową podróż naszą koleją, a w ogrzewanym wagonie 1Aw panowała przytulna atmosfera. Poniżej prezentujemy krótki fotoreportaż. Ciepłe podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w trwające cały tydzień przygotowania do dzisiejszych przejazdów :) Większość pasażerów wysiadała z naszego pociągu na stacji Rogów Towarowy... ...ale oczywiście nasz pociąg skończył bieg na przystanku Rogów Osobowy.


02.02.2012 - Pociąg zimowy w Teleexpresie!

Zapraszamy do oglądania pod adresem:
http://tvp.info/teleexpress/wideo/03022012-1700/6247346

od 00:10:14.

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów