slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyPociągi na zamówienieSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

21.12.2011 - Kradzież przytwierdzeń szyn

W dniu 21.12.2011 roku dokonaliśmy rano bardzo nieprzyjemnego odkrycia – pomiędzy Jeżowem a Białyninem, na odcinku około 600 metrów skradziono podkładki oraz wkręty torowe. Linia na docinku za Jeżowem jest w rezultacie nieprzejezdna.

W wyniku oględzin przeprowadzonych z Policją stwierdziliśmy kradzież:

1536 podkładek stalowych za kwotę 29 952,00 zł, 4614 wkrętów stalowych za kwotę 17 533,20 zł,

oraz zniszczenie 460 podkładów drewnianych na kwotę 41 400,00 zł.

Łącznie straty w samych materiałach wyceniono na 88 885,20 zł zaś łączna masa ukradzionych akcesoriów to ponad 11,5 tony.

Sprawa została zgłoszona Policji, władzom samorządowym i konserwatorowi zabytków. Należy nadmienić że w listopadzie skradziono w tym samym miejscu 180 wkrętów i 58 podkładek.

Jeżeli tor nie zostanie odbudowany w najbliższym czasie, niemożliwe będzie uruchomienie cieszących się dużą popularnością pociągów planowych do Głuchowa, szeroko znanej imprezy turystycznej Pociąg do Zabytków, kursów z okazji lokalnych festynów w Rawie Mazowieckiej i Białej Rawskiej oraz pociągów na zamówienie m.in. dla grup z ośrodka w Ossie.

Obecnie czekamy na wyniki postępowania Policji. W prace nad rozwiązaniem sytuacji włączył się Starosta Rawski oraz poseł Krzysztof Kwiatkowski, który złożył stosowne interpelacje do Ministrów Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informujemy że szlak kolejowy na odcinku Rogów – Jeżów jest przejezdny i wszystkie zaplanowane pociągi na tej trasie będą uruchomione. Na pozostałym odcinku prowadzone są regularne obchody toru przez wolontariuszy Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.


18.12.2011 - Skrzynki od GAL-CHROMu

Firma GAL-CHROM Galwanizernia
ul. Małczewska 37
95-060 Brzeziny
tel. 604-626-370


wykonała dla nas nieodpłatnie ponowne cynkowanie wszystkich skrzynek okien przedziału pasażerskiego do wagonu 3Aw:

Za okazaną pomoc serdecznie dziękujemy!


17.12.2011 - 3Aw ciąg dalszy

W parowozowni kończone są prace nad zamknięciem Etapu 1 projektu unijnego związanego z odbudową wagonu 3Aw. W ostatnim czasie ukończono m.in. odtwarzanie dźwigienek – zamków mostków międzywagonowych.

Ponadto zaprojektowaliśmy, zamówiliśmy i odebraliśmy także elementy niezbędne na drugim etapie prac (wnętrze wagonu) takich jak części ramek okien drzwiowych.

Wszystkim pracującym przy projekcie gorąco dziękujemy!


16.12.2011 - FPKW Liderem Transportu Szynowego


04.12.2011 - 03-04.12.2011 prace przy wagonach 3Aw

W naszej hali nieustająco trwają prace przy remoncie dwóch wagonów 3Aw.

Jeden z remontowanych wagonów ma już wstawione nowe blachy poszycia na dole pudła i ścianach czołowych. Jednocześnie trwają prace nad elementami mocującymi mostki przejściowe i blokującymi je w pozycji zamkniętej.

Wszystkim wolontariuszom zaangażowanym w prace gorąco dziękujemy!


24.11.2011 - Zwiastun filmu „Wróćcie zanim opadną liście”

Na youtube jest już dostępny zwiastun filmu o I wojnie światowej którego część realizowano na naszej kolei. Zapraszamy do oglądania!


06.11.2011 - Zakończenie projektu FPKW – Gmina Rogów

Zakończyliśmy projekt mający na celu poprawę wyglądu obszaru wjazdowego na stację Rogów Towarowy Wąsk. W ramach prac:

1. ustawiono nową bramę z szyldem (podświetlanym w porze nocnej) wzorowaną na podobnych konstrukcjach przemysłowych z I połowy XX wieku;
2. wymieniono 40 mb zniszczonego żelbetowego płotu na nowe ogrodzenie panelowe;
3. pozyskano sadzonki winobluszczu który będzie piął się po nowym płocie;
4. ustawiono stelaże i zamontowano na nich banery reklamowe z adresem naszej strony oraz podziękowaniem za 1% przekazywany nam corocznie przez podatników.

Prace przy projekcie wykonali wolontariusze FPKW. Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Gminy Rogów. Było to pierwsze samorządowe wsparcie na rzecz poprawy wizerunku wąskotorówki od początku jej funkcjonowania pod szyldem naszej Fundacji. Dziękujemy!


05.11.2011 - Stawiamy bramę wjazdową

Po wielu dniach przygotowań rozpoczęliśmy stawianie nowej bramy wjazdowej na stacji Rogów Towarowy. Dzięki mobilizacji naszych wolontariuszy możliwe było przyniesienie wszystkich elementów na miejsce montażu. Warto dodać, że każdy ze słupów waży ok. 250 kg!

Już na miejscu brama została skręcona, dzięki precyzyjnemu wykonaniu wszystkie elementy dokładnie do siebie pasowały. Następnie przyszła kolej na najtrudniejszy etap – ustawianie bramy do pionu. Wbrew wstępnym założeniom nie udało się podnieść bramy jedynie siłami ludzkich rąk. Okazała się konieczna pomoc ciągnika rolniczego. W końcowym etapie stawiania brama nieoczekiwanie ustawiła się na skos…

Nocą podłączyliśmy tymczasowe zasilanie dla sprawdzenia podświetlenia liter. Wszystko działa zgodnie z projektem!

Wielkie podziękowania dla wszystkich 18 wolontariuszy, którzy uczestniczyli w tej dość skomplikowanej operacji. Brama powstała głównie dzięki finansowemu wsparciu Urzędu Gminy Rogów, za co oczywiście także gorąco dziękujemy


04.11.2011 - Staroużyteczne podkłady

Dzisiaj na stację w Rogowie dotarło 100 sztuk staroużytecznych podkładów będących darowizną Tramwajów Warszawskich. Dziękujemy!


15.10.2011 - Wycieczka na ognisko dojeżdża do Jeżowa

Cały czas zapraszamy do zamawiania przejazdów! Na zdjęciu poniżej – dzisiejsza wycieczka na ognisko dojeżdża do Jeżowa.


08.10.2011 - Kolej Rogowska planem filmowym

W sobotę stacja Rogów Towarowy Wąsk. zamieniła się w plan filmowy. Realizowano tu sceny do paradokumentu dotyczącego I wojny światowej, promującego województwo łódzkie. Zdjęcia były realizowane na torach przed parowozownią, w wagonie pocztowym oraz w Magazynie No. 1.

Przemiłej ekipie dziękujemy za wspólnie spędzony czas i niesłychanie szybkie przywrócenie Magazynu No. 1 do funkcji wystawowych.


07.10.2011 - Prace przy Wagonach 3Aw

Wagony 3Aw powoli odzyskują poszycie.

Poza tym trwają intensywne prace przy Adamowym tajemniczym projekcie oraz (nie tak intensywne) przy renowacji semafora.

Dzięki Księżycowi nad Gieesem zobaczyliśmy mapę polskiej sieci kolejowej AD 1920 z linią do Żdżar...


24.09.2011 - Piaskowanie 3Aw

Wczoraj udało się wypiaskować drugi wagon 3Aw, który dzisiaj był czyszczony i zaczęliśmy jego malowanie.

Dzięki temu w Rogowie można robić zdjęcia niczym w Pafawagu kiedyś dawno temu...

No dobra, w Pafawagu wyglądały nieco bardziej kompletnie ;) Dzisiaj odwiedził nas także Ogórek!


19.09.2011 - Pracowity weekend

W ten weekend nadgoniliśmy inne projekty. Wykonaliśmy słupy które niedługo zostaną ustawione na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Co będzie na nich zainstalowane? Niech to pozostanie niespodzianką :)

Pod koniec dnia Janusz zagłębił się w historię stacji Rogów :) Oczyszczanie studzienki zaworowej umieszczonej pod torem nr 8 (najprawdopodobniej jeszcze przedwojennej) było okazją do zapoznania się z chmarą komarów które w niej mieszkały.

Dziękujemy za pomoc w pracach Januszowi S., Marcinowi C., Maćkowi M.!


15.09.2011 - Wagon 3Aw (Bxhpi 1908) pomalowany farbą podkładową.

W dniu dzisiejszym zostały zakończone prace związane z nanoszeniem podkładu epoksydowego na ostoję i pudło pierwszego z remontowanych wagonów 3Aw

Teraz przed nami trudne prace z zakresu uzupełniania poszycia (wstawki blachy pod i nad oknami).

Żeby zdążyć przed ponowną korozją malowanie trwało także w późnych godzinach wieczornych. Zabezpieczenie wszystkich zakamarków pudła zajęło aż 34 roboczogodziny!

W porównaniu z drugim wagonem wypiaskowane pudło prezentuje się dość okazale :)

Przy drugim wagonie 3Aw (Bxhpi 1946, remontowany ze środków własnych) nadal są prowadzone prace związane z usuwaniem skorodowanych fragmentów poszycia.


12.09.2011 - 3Aw po piaskowaniu

Wagon Bxhpi 1908 (ex Gniezno) już po piaskowaniu. Po mozolnym, kilkugodzinnym usuwaniu piachu ze wszystkich zakamarków szkieletu zostało rozpoczęte malowanie epoksydową farbą podkładową.


11.09.2011 - EDD na Kolei Rogowskiej

W niedzielę w ramach obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa 2011 w Magazynie No. 1 odbyła się prelekcja dot. historii Kolei Rogowskiej. Zachęcamy do udziału w pozostałych imprezach EDD. Szczegóły na:
http://www.edd2011.pl/


10.09.2011 - Prace w Rogowie

Prace przy naszych wagonach 3Aw szczęśliwie dochodzą do przełomowego etapu – piaskowania. Od teraz nasze wagony będą już tylko coraz bardziej kompletne ;)

Ponadto naprawa dachu na naszej hali zbliża się do pomyślnego końca. Oprócz wymiany papy wymieniliśmy także wszystkie kominy i wyciągi wentylacyjne nad torami oraz odgruzowaliśmy przewody wentylacyjne i odtworzyliśmy ich kominy. Naprawa jest częściowo finansowana z przekazanego nam 1% podatku – wszystkim darczyńcom gorąco dziękujemy :)

Na koniec zdjęcie z widokiem na naszą stację za dachu lokomotywowni - na pierwszym planie widać przygotowany do piaskowania drugi wagon 3Aw i nowe okapy wyciągów dachowych do zamontowania nad torami w hali.


31.08.2011 - Plebiscyt na Perłę Regionu 2011 roztrzygnięty. Kolej Rogowska w czołówce!

W trwającym przez całe wakacje plebiscycie czytelnicy Dziennika Łódzkiego głosowali na najatrakcyjniejsze miejsca w Województwie Łódzkim. Na liście znajdowało się aż 81 ciekawych miejsc. Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała znalazła się w pierwszej trójce najciekawszych obiektów!

Serdecznie dziękujemy wszystkim którzy oddali na nas swój głos!


29.08.2011 - Szczotpol i FŁT

Otrzymaliśmy dwie przesyłki…

Trzy paczki szczotek drucianych – dar firmy Szczotpol.

Oraz zestaw łożysk do drezyny Wmc.


27.08.2011 - Prac przy 3Aw końca nie widać

W ostatni weekend dzięki pracy Konrada i Tomka udało się m.in. zakończyć spawanie nowych stopni do wagonów 3Aw.

Ponadto dzięki Oli i Agnieszce skrzynki ram okiennych zostały przygotowane do ocynkowania.

Poza tym realizowaliśmy cały szereg innych prac. Wszystkim gorąco dziękujemy!


26.08.2011 - Ogórkiem do Rogowa już 24 września!

W sobotę 24 września 2010 roku, Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych zaprasza na imprezę „Ogórkiem do Rogowa”. Przejazd zabytkowym autobusem Jelcz 043, popularnym Ogórkiem, z Warszawy przez Żyrardów do Rogowa, zwiedzanie Fabryki Lnu w Żyrardowie, kolekcji zabytkowego taboru wąskotorowego Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych zgromadzonego w Rogowie, przejazd kolejką do Głuchowa to tylko część z licznych atrakcji przewidzianych tego dnia.
Ramowy plan imprezy:

7:30 Zbiórka pod Muzeum Kolejnictwa, Warszawa ul. Towarowa 1
8:00 Przejazd z Warszawy do Żyrardowa
10:00 Zwiedzanie z przewodnikiem Fabryki Lnu w Żyrardowie
12:20 Przejazd do Rogowa
13:20 Zwiedzanie terenu stacji Rogów Towarowy Wąsk.
14:20 Przejazd kolejką
15.00 Zwiedzanie zabytkowego kościoła w Głuchowie
16.10 Ognisko w Jeżowie (prowiant do nabycia na stacji w Jeżowie)
17.00 Powrót do Rogowa
17.30 Wyjazd do Warszawy
20.00 Przyjazd do Warszawy

Składka na pokrycie kosztów imprezy:

Normalna 75,00 zł
Ulgowa 50,00 zł (dzieci/młodzież do lat 18)
Rodzinna 225,00 zł (2 osoby dorosłe + 2 dzieci/młodzież do lat 18)

Rezerwacja miejsc poprzez stronę:

http://kolejrogowska.internetdsl.pl/odr/

Organizator:

Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych

Kontakt:

Bartosz Paluchowski, e-mail: b.paluchowski@kolejrogowska.pl, tel. 660 470 733


22.08.2011 - Kolej Rogowska w KolejTV!

W ostatnim odcinku KolejTV pojawił się materiał dotyczący naszej wąskotorówki. Po stacji oprowadzał Piotr Adamczyk. Zapraszamy do oglądania!


21.08.2011 - Pomóż nam zostać Perłą Regionu!

Pomóż nam zostać Perłą Regionu!


13.08.2011 - „Pociąg do Zabytków”

Dziś wyruszył z Rogowa trzeci w tym roku, ostatni już „Pociąg do zabytków”

Podobnie, jak podczas poprzednich kursów, z tej okazji został otwarty dworzec w Rawie Mazowieckiej, gdzie w czynnej kasie można było kupić charakterystyczny kartonikowy bilet wzorowany na historycznych wzorach. Zarówno przejazd do Rawy dedykowany turystom z Łodzi, jak i dalszy kurs do Białej, cieszyły się dużym zainteresowaniem podróżnych. Na stacji w Rawie Mazowieckiej na przyjazd naszego pociągu oczekiwał spory tłum pasażerów.

Tymczasem w Rogowie nieustająco trwają prace przy odbudowywanych wagonach 3Aw. W ich pudłach zostały już całkowicie wycięte skorodowane fragmenty poszycia – głównie na dole pudła i na samej górze na styku z dachem. W efekcie wagony te stały się dość ażurowe ;) Wszystkie skorodowane słupki są już wymienione, teraz trwają prace przy wspawywaniu rynienek spływowych i poziomych profili wzmacniających pudło.

Ponadto wreszcie udało się rozpocząć naprawę dachu na naszej hali, który był już bardzo pilny – ostatnio bardzo mocno przeciekał. Naprawa jest częściowo finansowana z przekazanego nam 1% podatku – wszystkim darczyńcom gorąco dziękujemy


23.07.2011 - Lxd2 – przegląd silnika

Raz na pewien czas każdy silnik wymaga odrobiny troski… zatem silnik od lokomotywy Lxd2-265 doczekał się wymiany oleju i filtrów.

Zaś skoro nowy olej i nowe filtry, to i nowe uszczelki. Zaś jak nowe uszczelki to najlepiej z firmy Mascort, która kolejny raz wsparła nas bezpłatnie dostarczając komplet uszczelnień.


17.07.2011 - Prace przy 3Aw i rogatka mechaniczna

W miniony weekend przyspieszyły prace przy realizacji projektu 3Aw. Wykonanaliśmy nowe mostki przejściowe wraz z mocowaniami.

Zawiasy mostków przejściowych miały w wagonach 3Aw bardzo charakterystyczny kształt. Udało nam się odtworzyć te detale zgodnie z oryginałem co zajęło sporo czasu i wymagało wykorzystania do wycinania stali technik laserowych :) Efekt końcowy robi wrażenie :) Ponadto udało się też uzupełnić większość słupków szkieletu.

Poza pracami przy wagonie 3Aw kolega Janusz zajął się uruchamianiem mechanizmu rogatki mechanicznej którą otrzymaliśmy z jednej z nieużywanych warszawskich bocznic. Przy okazji dziękujemy Piotrkowi, Jackowi i Konradowi za przeprowadzenie trudnej i długotrwałej operacji przewiezienia rogatki do Rogowa!

foto. T. Konieczny


11.07.2011 - 3Aw w Rynku Kolejowym!

Na stronach Rynku Kolejowego:

http://www.rynek-kolejowy.pl/25505/Kolej_Rogowska_remontuje_3Aw.htm

ukazał się artykuł dotyczący prowadzonych przez nas prac.

Zapraszamy do lektury!


10.07.2011 - Prace torowe

W minionym tygodniu udało nam się przeprowadzić wymianę i podbicie podrozjazdnic i podkładów na styku za rozjazdem nr 15 na stacji Rogów Towarowy Wąsk.

Ponadto trwały prace przy wagonach 3Aw. Wszystkim zaangażowanym w prace dziękujemy!


29.05.2011 - Prace przy 3Aw

W Rogowie kolejny pracowity weekend, głównie przy wagonie 3Aw. Wycinamy dolny pas blachy i wymieniamy dolne fragmenty skorodowanych słupków.

Widoczny przekrój przez blachy poszycia pudła wagonu ujawnia „profesjonalizm” napraw dokonywanych niegdyś w trakcie eksploatacji. Dolny skorodowany fragment blachy był jedynie zakrywany paskiem nowej blachy. Skuteczność takiej „naprawy” oczywiście nie rozwiązywała problemu, więc podczas kolejnej naspawano na pudło kolejny pasek blachy. Staramy się nie powielać takich błędów ;)

Wszystkich gorąco zapraszamy do pomocy w pracach przy wagonie już w najbliższy weekend 4-5 czerwca.


15.05.2011 - Kolejowa Noc Muzeów

Podobnie jak w roku ubiegłym Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych zorganizowała Kolejową Noc Muzeów. W tym roku impreza miała dużo większy zasięg. Na stację w Rogowie przyjechali turyści z Łodzi i Warszawy. Poniżej prezentujemy kilka zdjęć z tego wydarzenia. Większa relacja już wkrótce.

Przez Magazyn No.1 przewinęło się kilkaset osób. Kolejkowa kuźnia pracowała od wieczora do późnej nocy. Nie mogło zabraknąć także ogniska.

Wszystkim uczestnikom dziękujemy za wspaniałą atmosferę, a wolontariuszom zaangażowanym w cały projekt gratulujemy sprawnej organizacji i wytrwałości

fot. M. Michalski


03.05.2011 - Majówka

Zgodnie z planami 1 maja stacji przed bolszewikami broniło Towarzystwo Historyczne rok 1920. Legioniści nie tylko przy pomocy CKMu bronili zapasów zgromadzonych na platformie, ale też zapewnili łączność polową oraz zorganizowali szpital polowy.

Jednak święto świętem… szybko mija, więc drugiego maja korzystając z w miarę przyzwoitej pogody wymieniliśmy kilka krzyży, oraz w ramach Ślusarsko-Spawalniczego Jam Session uczyliśmy się szlifować, spawać oraz ciąć plazmą. Gorzej z pogodą było 3 maja…


27.04.2011 - Wieści z linii frontu

Podczas majowego weekendu planujemy gościć w Rogowie Towarzystwo Historyczne rok 1920, które zaprezentuje jak to dawniej bywało na froncie… i jak wyglądało życie obozowe.

Jednocześnie informujemy, że rozpoczęcie rozkładowych kursów naszych pociągów jest planowane na 15 maja.


17.04.2011 - cd. prac przy wagonie 3Aw

Zgodnie z planem kontynuowaliśmy prace przy wagonie 3Aw nr 1946. Zostały w nim zdemontowane wszystkie dolne blachy poszycia pudła. Zapewne niektórzy zadadzą pytanie, jaki był tego cel? Fotografia tego, co się nam ukazało wyjaśnia wszystko. Dlatego teraz konieczne jest wycięcie wszystkich pozostałych resztek konstrukcji szkieletu pudła, co jak widać, jest całkiem spokojną pracą siedzącą ;)

Niezależnie od prac przy wagonie 3Aw w ramach przygotowań do zbliżającego się sezonu kontynuowaliśmy renowację naszych letniaków – zostały odmalowane ich wnętrza (sufit, ściany i ławki).

Wszystkim wolontariuszom uczestniczącym w naszych pracach oczywiście gorąco dziękujemy


12.04.2011 - Ogłaszamy kolejną akcję

Czyli zapraszamy chętnych do pomocy w remoncie wagonów typu 3Aw.



Ostatnia akcja dała w efekcie uratowanie wagonu Bxhpi 1946 przed zawaleniem o czym już wcześniej informowaliśmy. Zajęło to jednak bardzo dużo czasu, gdyż prace wymagały dużej precyzji oraz delikatności. Tym razem planujemy obranie wagonu 1946 z korozji oraz dokończenie demontażu wnętrza wagonu Bxhpi 1908 by później na spokojnie przeprowadzić ekspertyzę stanu konstrukcji nośnej.

Wszystkich chętnych gorąco zapraszamy na najbliższy weekend 16-17.04 zgłoszenia udziału można kierować na info@kolejrogowska.pl lub za pośrednictwem naszego profilu na Facebooku .


11.04.2011 - Kolejka nie pojedzie na Dni Rawy

Z przykrością informujemy, że w tym roku zabytkowa Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała nie będzie kursowała podczas święta miasta – Rawskiej Majówki (dawna nazwa: „Dni Rawy”). To pierwszy taki przypadek od 2003 roku, czyli od początku funkcjonowania tego zabytku pod skrzydłami organizacji pożytku publicznego – FPKW. W tym roku Fundacja składając ofertę miastu odniosła się do obecnych – znacznie wyższych kosztów paliwa. Miasto Rawa Mazowiecka nie zdecydowało się zwiększyć w adekwatnym stopniu dotacji.

Mimo starań nie udało się osiągnąć porozumienia. Każdego roku FPKW wnosiła wkład do organizacji imprezy – obsługę wszystkich pociągów, którą zapewniają także wolontariusze, oraz przegląd torowiska i taboru (w tym np. koszty smarów), którego remonty są w części prowadzone społecznie za środki z 1% dla OPP. Natomiast Urząd Miasta pokrywał jedynie koszty paliwa.

Należy tu dodać, że wszystkie pozostałe atrakcje tego święta są finansowane przez Urząd Miasta na normalnych zasadach rynkowych.

Ruch na odcinku Rawa Mazowiecka – Biała Rawska nie zostaje zamknięty. FPKW będzie cały czas prowadziła ruch pociągów na zamówienie grup zorganizowanych.


04.04.2011 - Spotkanie dotyczące dalszego funkcjonowania Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała

W dniu 4.04.2011 odbyło się spotkanie dotyczące dalszego funkcjonowania Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. W spotkaniu zorganizowanym przez Starostę Rawskiego, Wójta Gminy Rogów i Zarząd Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych udział wzięli przedstawiciele samorządów wzdłuż trasy kolei oraz instytucji zawiązanych z ochroną zabytków (Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków i Narodowy Instytut Dziedzictwa) oraz turystyką (Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego).

Spotkanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza rozpoczęła się o godz. 10.00 na stacji Rogów Towarowy Wąsk. gdzie wszyscy uczestnicy zostali przywitani przez organizatorów spotkania i starym budynku Magazynu No. 1 (obecnie sala muzealna kolejki) wysłuchali krótkiej prezentacji dotyczącej historii i współczesności kolejki. Następnie po oprowadzeniu po ekspozycji na stacji Rogów Towarowy Wąsk. (129 starych wagonów i lokomotyw, jedna z największych kolekcji w Europie) uczestnicy przejechali do sali obrad Urzędu Gminy w Rogowie. Zgodnie z planem przewidziano godzinne obrady, jednak dyskusja trwała blisko trzy razy dłużej.

Na obradach przedstawiciele wszystkich samorządów dostrzegli olbrzymią szansę w wykorzystaniu zabytkowej kolei wąskotorowej do rozwoju regionu w oparciu o branżę turystyczną. Kolej Rogowska została uznana za infrastrukturalne, turystyczne, kulturowe i historyczne spoiwo gmin i powiatów leżących wzdłuż jej trasy.

Samorządowcy zgodnie stwierdzili że konieczne jest powołanie wspólnej jednostki organizacyjnej mającej na celu rozwój regionu w oparciu o kolejkę. Formuła prawna tego podmiotu jest wciąż dyskutowana. Następne spotkanie planowane jest za miesiąc.


03.04.2011 - Prace przy wagonach 3Aw i nie tylko

Kontynuowaliśmy prace przy remoncie naszych wagonów 3Aw. Po demontażu obicia ścian okazało się, że wszystkie słupki konstrukcji pudła są u dołu całkowicie skorodowane. W tej sytuacji konieczne było ich wycięcie i wspawanie nowych fragmentów. W efekcie skorodowania tych słupków górna część pudła osiadła o kilka centymetrów. Dlatego podczas prac konieczne było podnoszenie dachu na nominalną wysokość przy użyciu lewara. Jak wygląda detalicznie wymiana jednego słupka, można zobaczyć na filmie instruktażowym:

W tym czasie w drugim wagonie dwóch nowych wolontariuszy z Łodzi prowadziło demontaż listew drewnianych – gdy ten etap zostanie zakończony i tam zapewne kilka słupków zostanie zakwalifikowanych do wymiany.

Ponadto rozwieliśmy wielkoformatową reprodukcję starej fotografii naszej kolejki przedstawiającej pociąg osobowy z lokomotywą HF na stacji w Rawie w latach okupacji. Jak zwykle prace trwały do późna, dzięki czemu udało się dokończyć przegląd podwozia w Lyd1-215, odnowić malaturę na wagonach letnich oraz dokonać szeregu innych drobnych rzeczy. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym.


28.03.2011 - Demontaż 3Aw oraz SiMR STEAM i Lydka

Wiedzieliśmy, że stan wagonów 3Aw jest zły… niestety myliliśmy się jest on, na dzień dzisiejszy, jeszcze gorszy niż zły – stąd staramy się nie popadać w depresję tylko brać to na wesoło, stąd relacja z przymrużeniem oka... Kolejna relacja z demontażu już za tydzień, szykuje się bowiem zmasowana akcja kończenia demontażu.

Ale to nie wszystko… była bowiem w tym czasie i grupa młodych naukowców, czyli Koło Naukowe Mechaników Pojazdów z wydziału SiMR Politechniki Warszawskiej, którzy zapragnęli na chwilę porzucić remontowaną Wls40 by zgłębić tajemnice Lydki. Pod czujnym okiem naszego Lydkoznawcy dokonali oni przeglądu układu wiązarów, aparatów smarnych, układu smarowania skrzyni biegów… i na koniec odświeżyli malaturę podwozia… a w wolnej chwili podjęli próbę zorganizowania wyścigów równoległych drezynami ręcznymi :)


27.03.2011 - Prace w Rogowie

Nadal kontynuujemy różne prace w Rogowie. Przystąpiliśmy do kompleksowego przeglądu drugiego naszego wagonu turystycznego, którego wózki są już w hali parowozowni. Ponadto w (relatywnie) ciepłej hali trwały prace przy naszej lokomotywie Wls40, a przed nią, mimo niesprzyjających warunków, był prowadzony dalszy demontaż wewnętrznego poszycia ścian i sufitów w remontowanych wagonach 3Aw.


20.02.2011 - SiMR Steam i Wls40

Kolejny raz odwiedziła nas Sekcja Szynowa Koła Naukowego Mechaników Pojazdów z wydziału Samochodów i Maszyn roboczych PW. Ich przybycie zawsze zapowiada postęp prac przy naszej najmniejszej lokomotywce Wls40-940. Najpierw trochę opalili stare powłoki malarskie, a zwłaszcza grube warstwy brudu, by później usunąć je mechanicznie


06.02.2011 - Rozpoczynamy remont 3Aw

W ten weekend rozpoczęliśmy kompleksowy remont, a właściwie odbudowę naszych dwóch wagonów 3Aw. Remont jednego z nich (Bxhpi 1908) jest współfinansowany ze środków UE, a wymagany w takim wypadku wkład własny zapewniły nam ubiegłoroczne wpłaty 1% podatku dla OPP. Remont drugiego przeprowadzimy w całości ze środków własnych. Wszystkim wspierającym nas podatnikom dziękujemy!

Podjęliśmy decyzję o równoczesnym remoncie także drugiego naszego wagonu tego typu, gdyż wykonywanie identycznych prac przy dwóch takich samych wagonach pozwala znacznie je przyspieszyć. Obydwa wagony są w fatalnym stanie. Ich pudła są w wielu miejscach skorodowane na wylot, całkowicie zniszczona jest wykładzina wewnętrzna ścian i sufitów a deski podłogowe są tak zgniłe, że trzeba uważać, aby nie zarwały się podczas chodzenia po wnętrzu wagonu… o kompletności i stanie elementów wyposażenia wnętrz już nie wspominamy… Dlatego „zerowy” etap polega na całkowitym demontażu i inwentaryzacji wszystkich zachowanych elementów wnętrza. Wagony 3Aw, tak jak pierwszy wyremontowany przez nas wagon starego typu – 1Aw zostaną odbudowane ze szczególnym uwzględnieniem wszystkich historycznych detali.

Podziękowania dla wszystkich wolontariuszy, którzy, mimo niesprzyjających warunków, silną grupą stawili się do działań


15.01.2011 - Prace w Rogowie

Pomimo niesprzyjających zimowych warunków w Rogowie nadal trwają prace. M.in. została ukończona renowacja parowozu O&K, który teraz jest eksponowany wraz z 2-osiowym tendrem pochodzącym z Cukrowni „Dobre”.

Przystąpiliśmy do przeglądu wagonów letnich – w tym celu jeden z nich został podniesiony a naprawa jego wózków jest prowadzona w hali. Ponadto w hali trwa remont naszej najmniejszej lokomotywy Wls40 oraz rekonstrukcja koziołków rogatkowych.

Ponadto Adam wykonał kompletny model odlewniczy (wraz z modelem rdzenia) klocków hamulcowych do lokomotyw Lyd1. Model został opatrzony sygnaturami FPKW i Lyd1. Po wykończeniu zewnętrznym model zostanie zawieziony do odlewni w celu wykonania nowych klocków hamulcowych.

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów