slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyPociągi na zamówienieSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

30.12.2012 - Prace przy wagonie 3Aw

Trwają prace wykończeniowe w wagonie 3Aw. Ściany wagonu od wewnątrz są ocieplane wełną mineralną zawijaną w folię paropszepuszczalną. Wnętrze wagonu staje się coraz bardziej kompletne, jest już przedział ustępowy :) Jednak muszla, jak widać, jeszcze do nie go nie trafiła ;) Trwa już malowanie ścian tego przedziału. Jest już także przedział ogrzewczy, którego wnętrze także jest już malowane. Gruntownej naprawie i czyszczeniu zostały poddane charakterystyczne łamane drzwi do tego przedziału, które później także zostały odmalowywane. Ponadto została już pieczołowicie zrekonstruowana tablica elektryczna. Zdecydowaliśmy się zabudować oryginalne zachowane ławki. Wymagały one czyszczenia techniką sodowania (zbliżoną do piaskowania) i następnie szlifowania. Ostatecznie po pokryciu lakierobejcą przywróciliśmy ich dawny blask przy jednoczesnym zachowaniu „patyny” starości, m.in. zostały uwypuklone słoje drewna na listewkach.

Wszystkim zaangażowanym w liczne prace przy wagonie 3Aw gorąco dziękujemy!


02.12.2012 - Malowanie wagonu osobowego 3Aw

W miniony weekend rozpoczęliśmy malowanie wagonu typu 3Aw ozn. Bxhpi 1908 (ex Gniezno), którego naprawa główna powoli dobiega końca. W jej ramach odtwarzana jest fabryczna kolorystyka kremowo-granatowa, która była stosowana na wagonach 3Aw przez całą dekadę lat 60-tych aż do początku lat 70-tych XX w.

W ostatnich tygodniach szczęśliwie zakończyliśmy szlifowanie kolejnych warstw szpachli i po nałożeniu farb podkładowych wagon był gotowy do finalnego malowania. Podczas odtwarzania fabrycznej kremowo-granatowej kolorystyki konieczne było wysłonięcie granicy między tymi kolorami, co umożliwiło nam nałożenie dolnego koloru niebieskiego. Odtwarzono oryginalne oznaczenia wagonu. Pudło wymaga jeszcze uzupełnienia powłoki kremowej w górnej części, czarnych detali sprzęgu itp. oraz naniesienia charakterystycznych oznaczeń drugiej klasy i historycznego napisu PKP. Nanoszone powłoki to tzw. farby bazowe, tj. warstwa kolorystyczna. Na koniec wagon będzie jeszcze pomalowany akrylowym lakierem bezbarwnym z powłoką antygrafitti.

Równolegle do prac malarskich trwało przygotowanie beleczek szkieletu wewnętrznego służących do zabudowy wnętrza wagonu.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w nasze prace!

Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.


17.11.2012 - Impreza 10 lat FPKW na KWRRB

17 listopada 2012 r. odbył się okolicznościowy przejazd pociągiem specjalnym dla miłośników kolei z okazji 10-lecia zarządzania Koleją Wąskotorową Rogów – Rawa – Biała przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych. Początkowo przejazd był planowany tylko na trasie Rogów – Głuchów. Jednak dzięki ogromnemu zaangażowaniu pracowników i wolontariuszy Fundacji i odbudowaniu toru do Rawy pociąg dojechał aż do Zamkowej Woli (przystanek w Rawie Mazowieckiej przy dawnych zakładach mięsnych).

Impreza jak zwykle obfitowała w fotostopy.

Podczas przejazdu poddaliśmy testom nowy pas prądnicy układu oświetlenia elektrycznego wagonu 1Aw (Bxhpi 1685).Przyjazd do Rogowa miał miejsce po zmroku.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom i do zobaczenia na następnych imprezach specjalnych dla miłośników kolei!


04.11.2012 - Początek peronu gotowy

W weekend 03-04.11.2012 prace skupiły się na kończeniu budowy peronu. W efekcie udało się zakończyć zabudowę wszystkich krawędzi peronowych oraz rozpocząć wypełnianie korpusu peronu wraz z budową drenażu i nawierzchni grysowej. Budowa drenażu wymagała zastosowania geowłókniny i przepuszczalnej warstwy ze żwiru. Warstwy żwiru zostały zagęszczone by ograniczyć do minimum późniejsze osiadanie peronu. Pod peronem zabudowano też przepusty dla pędni podziemnej która w przyszłości będzie napędzać zabytkowe rogatki mechaniczne. Do niedzielnego wieczora pierwsze 10 mb peronu zostało ukończone w wersji finalnej.

Poza pracami budowlanymi trwały też prace wykończeniowe w wagonie 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno). Udało się zakończyć układanie podłogi przedziału pasażerskiego. Przeprowadziliśmy także regenerację wytartych części sprzęgu poprzez napawanie i toczenie. Regeneracji poddano też otwory sprzęgu w czołownicy. Ostatnie 50 lat pracy spowodowało znaczące wytarcie otworów. Na powyższej fotografii widać tuleję regeneracyjną wstępnie wspawaną w dużo większy, wytarty otwór. A nasz kolejkowy szpachelmistrz finalizował szlifowanie powierzchni pod lakier wierzchni :)

Dziękujemy wszystkim ciężko pracującym w Rogowie w ubiegły weekend!


27.10.2012 - Archiwum prasowe FPKW

Na www.fpkw.org otworzyliśmy archiwum prasowe ze skanami, zgromadzonych w latach ubiegłych, 42 artykułów dotyczących Kolei Rogowskiej. Najstarszy artykuł jest z 1994 r., a więc jest już pełnoletni :) Dojście: fpkw.org> Kolej Rogowska > Archiwum prasowe. Zapraszamy do przeglądania!


27.10.2012 - ZAPROSZENIE NA IMPREZĘ 17.11.2012 r.

Szanowni Państwo,
17 października br. minęło 10 lat od podpisania umowy pomiędzy FPKW a Starostwem Powiatowym w Rawie Mazowieckiej dotyczącej użytkowania Kolei Rogowskiej. Przez te 10 lat, będące nie małym kawałkiem blisko 100-letniej historii Kolei Rogowskiej, udało nam się m.in. zgromadzić sporą kolekcję taboru, przeprowadzić kilka projektów przywracających poszczególne pojazdy do życia, kilka razy odbudować tor po kradzieżach. Z tej okazji, w dniu 17 listopada 2012 r. (sobota) zapraszamy na przejazd pociągiem specjalnym.

Szczegóły na fpkw.org > Kolej Rogowska > Impreza 17.11.2012.

Zapraszamy!


27.10.2012 - Pierwszy śnieg porządnie przysypał stację w Rogowie


19.10.2012 - Peronu ciąg dalszy

Zakończyliśmy osadzanie słupków szynowych naszego peronu. Rozpoczęło się układanie krawędzi ze staroużytecznych podkładów drewnianych. Na zdjęciu poniżej widać słupek z dociętymi i dopasowanymi krawędziami z podkładów. Wszystkie słupki wykonaliśmy ze staroużytecznych szyn S49. Wiercenie otworów pod słupki prowadziliśmy wiertnicą spalinową. Było to zadanie ciężkie i zarazem bardzo precyzyjne. Prace wymagały osadzenia w gruncie i zabetonowania aż 76 słupków! Cięcie krawędzi jest bardzo pracochłonne. Krawędź peronowa będzie się składała łącznie z 73 podkładów. Dokładność prac zapewniał niwelator. Roboty trwały do późnych godzin nocnych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w prace!


18.10.2012 - Budowa peronu trwa …

… i trwa mać :) Dzisiaj udało się wywiercić otwory pod szyny w drugiej krawędzi i osadzić brakujące szyny w pierwszej. I to nie jest nasze ostatnie słowo!

Cały czas trwa też odbudowa szlaku przed Rawą.


14.10.2012 - SZLAK DO GŁUCHOWA ODBUDOWANY!

W wyniku ciężkiej pracy wielu osób w piątek 12.10.2012 odzyskaliśmy przejezdność szlaku do Głuchowa!

Materiały do odbudowy zostały:
- zakupione przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych,
- przekazane w formie darowizny przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,

transport materiałów został sfinansowany przez:
- Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej,
- Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym – sponsorom, wolontariuszom i pracownikom!

Trwają prace nad odbudową dalszych ubytków, w szczególności na łuku przed Zawadami. Mamy nadzieję na nieodległy powrót pociągów do Rawy. Wówczas będzie można przystąpić do odbudowy kradzieży za Rawą Mazowiecką… Obecnie szlak za kradzieżami jest patrolowany przez pracowników i wolontariuszy pieszo.

Trwają też prace w samym Rogowie: wagon 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno) został pomalowany po szpachlowaniu, co umożliwiło Koledze Szpachelmistrzowi nakładanie kolejnej warstwy szpachli :) Poniżej wagon po tym malowaniu. Rozpoczęliśmy też układanie z płyt MFP podłogi wagonu, co wymagało ich przygotowania – przycięcia, frezowania rowków (płyty będą łączone na obce pióro), wycięcia otworów pod takie elementy jak rury ogrzewania i wc oraz zaimpregnowania.

Dzięki Adam, Andrzej, Jacek, Janusz, Michał!


07.10.2012 - Prace przy peronie i wagonach

W ten weekend nasze prace koncentrowały się na odbudowie peronu na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Po pracach ziemnych przyszła kolej na odtworzenie krawędzi peronowej. Oczywiście nie wykonujemy jej ze współczesnych betonowych prefabrykatów, lecz, jak niegdyś, ze słupków ze starych szyn. Pomiędzy nimi będą umieszczone przygotowane już drewniane podkłady. Choć na naszej kolei pieczołowicie odwzorowujemy historyczne rozwiązania to do realizacji tych celów wykorzystujemy współczesną technikę. Do wiercenia w ziemi otworów na szyny używaliśmy świder spalinowy a prostolinijność nowej krawędzi na bieżąco kontrolowaliśmy przy użyciu laserowego niwelatora.

Wieczorem nasz remontowany wagon 3Aw stanął w obłokach dymu… Tym nietypowym zjawiskiem musiał zainteresować się sam Doktor M.Z. :) To tylko szlifowanie położonej na pudło szpachli. Wytężone prace trwają do późnego wieczora. We wnętrzu wagonu są już położone pierwsze warstwy podłogi – blacha trapezowa, drewniane beleczki a pomiędzy wełna mineralna w workach. Ponadto jest już układana instalacja elektryczna. Rzuca to na nasz wagon zupełnie nowe światło ;)

Niezależnie od prac przy taborze i peronie cały czas dążymy do przywrócenia pełnej przejezdności naszej kolei. Nasze działania przynoszą kolejne efekty – na stację w Rogowie przybyła partia normalnotorowych staroużytecznych podkładów drewnianych bukowych i betonowych z rozebranej linii wąskotorowej.

Tymczasem Jesień nic sobie nie robi z naszych prac…

Dziękujemy Tomkowi,2 * Michałom, Wujkowi (za okna), Kamilowi, Januszowi (za traktor) i wiertłu fi 200

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów