slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyOferta dla grupWolontariatSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

29.09.2010 - Ostatnie kursy pociągów rozkładowych w sezonie 2010

W minioną niedzielę po raz ostatni w tym roku wyruszyły pociągi ogólnodostępne do Jeżowa i Głuchowa.Podczas zwiedzania stacji największą atrakcją zawsze jest czynna drezyna ręczna. Niezależnie od wieku :) Wielu turystów zajrzało też do naszej izby muzealnej – Magazyn No. 1, który wyjątkowo dobrze prezentuje się z czerwieniącym się jesiennie winobluszczem.

Jak zwykle trwały też prace. Agnieszka, Adam i Konrad przygotowali i zamocowali nowe obróbki blacharskie na pierwszą ścianę szczytową budynku muzealno-kasowego (z Magazynem No. 1). Mimo że właścicielem budynku wciąż jest PKP staramy się w miarę posiadanych środków konserwować obiekty na własny koszt. Zakończona została również renowacja parapetu w okienku kasowym. Prace zapobiegły wypadnięciu cegieł ze zmurszałej zaprawy wapiennej.

Ponadto trwały kierowane przez Jacka prace przy naszej najmniejszej lokomotywie Wls40, która ma już prawie całkowicie skompletowany, zregenerowany układ paliwowy.


18.09.2010 - 18 września 2010

Zakończyła się wystawa w Muzeum Ziemi Rawskiej poświęcona naszej kolei, dlatego nasze eksponaty powróciły dziś do Rogowa.

Do Rogowa przybyła także nowa oś do drezyny Wmc (koronowskiej), co umożliwi rozpoczęcie remontu drugiej naszej drezyny tego typu. Gwoli jasności – stara nadal jest sprawna, ale nie możemy wyłączyć jej z użytku na większą naprawę (która jej się już należy) nie mając nic w zamian.

Ponadto kontynuowaliśmy naprawę naszej najmniejszej lokomotywy Wls40 – szczególne podziękowania dla Piotra :) Kontynuowaliśmy także renowację 2-osiowego tendra z Cukrowni Dobre. Jak widać, konieczny będzie podobny zabieg także wobec spiętego obecnie z nim parowozu O&K. Wszystkich chętnych do pomocy przy nim serdecznie zapraszamy!


05.09.2010 - 4-5 września 2010

W miniony weekend dużo się działo. Gościliśmy grupę motocyklistów z Łodzi :) Naprawiliśmy przed zimą zwieńczenie ścian szczytowych budynku muzealno-kasowego (z Magazynem No. 1.). Ponadto miał miejsce kolejny etap porządkowania naszych rozlicznych pomieszczeń.

Wagon 1Aw Bxhpi-1698 ma już nieomal kompletną instalację elektryczną.


14.08.2010 - 13-14 sierpnia 2010

Przygotowując się do kolejnej edycji „Pociągu do Zabytków” dokonaliśmy kontroli szlaku, podczas której zostały spryskane młode krzaki próbujące odrastać wzdłuż naszej trasy. Następnego dnia wyruszył na szlak ostatni już w tym roku „Pociąg do Zabytków”.

Ponadto trwały prace w Rogowie – kontynuowana jest renowacja starego 2-osiowego tendra z Cukrowni „Dobre” . Tym razem prace przy tendrze prowadziła Marzena z Bartkiem. Poza tym Tomek z Bartkiem pracowali przy oczyszczaniu toru pod dwuosiowy parowóz Orenstein & Koppel i remontowany tender.


01.08.2010 - Montaż nowej instalacji elektrycznej w wagonie 1Aw

W 1Aw nr 1698 prace posuwają się na przód. Grzesiek kończy montaż nowej instalacji elektrycznej. Michał czyści i prostuje stare oprawy lamp które po odmalowaniu wrócą na swoje miejsce.


31.07.2010 - Korba do rogatek

Niestety winda rogatek mechanicznych którą dostaliśmy w prezencie od Elewatora nie miała korby z przeciwwagą. Oryginał był odlewany z żeliwa, ale ponieważ nie dysponowaliśmy żadnym oryginałem nie dało się odlać kopii, dlatego nowa korba została zrobiona z… plasterków :) Wycięte laserem plasterki stalowej blachy po zespawaniu i żmudnym szlifowaniu stały się gotową przeciwwagą.

W tak zwanym „międzyczasie” Janusz oczyścił kołka pędniowe przez które biegną linki napędzające mechanizm opuszczania szlabanów.


26.07.2010 - Pociąg do Zabytków, Wls-ka i rogatki mechaniczne

24 lipca pojechał kolejny Pociąg do Zabytków. Turyści w Rawie w środku lata? Na pewno przyjechała kolejka! :)

Muzeum Ziemi Rawskiej przeżyło małe oblężenie. By wszyscy mogli obejrzeć ekspozycje musieliśmy podzielić zwiedzających na dwie grupy.

Po odwiedzeniu rawskiego zamku, kościołów w Boguszycach i Głuchowie pasażerowie uczestniczyli w tradycyjnym już ognisku na dawnym placu ładunkowym stacji w Jeżowie.

W tak zwanym „międzyczasie” Jacek pracował przy naszej najmniejszej lokomotywie Wls40-940, a Kajetan uskuteczniał porządki w parowozowni. Prace przy lokomotywce kontynuował Piotrek – Ptr. Udało mu się zdemontować boczne pomosty, oczyścić górną płaszczyznę ostoi i połowę przedniej ściany budki maszynisty.

Poza tym Adam dłubał przy starych mechanicznych rogatkach, które otrzymaliśmy w prezencie od rogowskiego Elewatora. Końca prac nie widać :)

Tym razem szpachlowane i szlifowane były pęknięcia żeliwnych elementów. Niestety większość odlewanych detali podczas wyciągania kozłów rogatkowych z ziemi uległo pęknięciu i nie nadaje się do ponownego montażu. Popękane żeliwne elementy zostały punktowo pospawane a pozostałe odcinki pęknięć zaszpachlowane i wyszlifowane. Tak przygotowane detale posłużą jako modele do odlania nowych części.


15.07.2010 - Remont przejazdów kolejowych w Annosławiu

Przy współpracy z Wydziałem Komunikacji, Dróg i Transportu Powiatu Rawskiego wykonaliśmy wymianę nawierzchni na przejazdach w Annosławiu (skrzyżowania z drogami powiatowymi w sąsiedztwie przystanku kolejki).

Prace obejmowały demontaż starej nawierzchni drewnianej, oczyszczenie podkładów, przytwierdzeń i przestrzeni między podkładami oraz montaż nowych płyt żelbetowych. Ogółem na obu przejazdach zainstalowano 6 płyt o łącznej długości 19 mb. Prace montażowe na miejscu trwały 6 godzin. Płyty zostały wykonane w warsztatach kolejki w Rogowie w ubiegłym roku. Nowa nawierzchnia została wykonana z materiałów sfinansowanych przez Starostwo Rawskie.

Dziękujemy pracownikom Powiatu za miłą i sprawną współpracę.


11.07.2010 - Prace remontowe

Mimo panujących upałów prowadzimy prace remontowe przy wagonie 1Aw (Bxhpi 1698) oraz przy lokomotywie Wls40. Dzięki wpłatom 1% zrealizowaliśmy remont głowicy silnika, która obecnie jest montowana. Cała konstrukcja jest starannie czyszczona.

BIURO KOLEI

+48 887 796 045

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów