slajd
slajd
Kolej Wąskotorowa Rogów - Rawa - Biała
WitamyAktualnościRozkład jazdyBiletyPociągi na zamówienieSpotkaniaDojazd

– Aktualności –

28.03.2010 - Prace w Rogowie

Rozpoczęliśmy przegląd naszej nowej lokomotywy pozyskanej z cukrowni Tuczno dzięki wpłatom 1%. Wstępna diagnoza jest pomyślna – oprócz rury piasecznicy i kilku drobnych detali w kabinie maszynisty lokomotywa jest kompletna. Wnętrza przedziałów maszynowych zostały starannie umyte z warstwy brudu i suchych liści. Wał korbowy silnika kręci się płynnie, co potwierdziły też próby kręcenia nim rozrusznikiem – ciśnienie oleju silnikowego momentalnie osiągnęło ciśnienie robocze. Zatem następnym razem czas na poważne próby już z paliwem.

Równolegle trwają prace przy wagonie osobowym 1Aw nr 1698. Demontaż starych okien w celu ich uruchomienia niestety ujawnił oprócz kompletnie wygniłych belek drewnianych wiele ognisk rdzy i całkowicie skorodowane poszycie pudła w narożnikach okien. Ich naprawa wymaga pracochłonnej rekonstrukcji przetłoczenia blachy.

Fidzio dokonał rzeczy wydawać by się mogło niemożliwej i rozświetlił wnętrze 1Aw po ok. 30 latach przerwy. Gratulacje i podziękowania :) Na razie trudno jeszcze stwierdzić, czy stan instalacji elektrycznej pozwoli na jej użytkowanie w normalnym ruchu.


21.03.2010 - Krzakobranie, st. Rawa osiągnięta!

Podczas minionego weekendu odbyła się kolejna akcja Krzakobrania 09/10. Wycinka krzaków rosnących od dziesięcioleci w pasie naszej linii kolejowej nabiera tempa.



Tym razem skupiliśmy się na odcinku między stacjami Głuchów – Rawa Maz. Ku naszemu zdziwieniu frekwencja przekroczyła najśmielsze oczekiwania. W sobotę, tylko na szlaku, pracowało aż 10 osób! W niedzielę ekipa była nieco osłabiona – 6 osób, ale równie zmotywowana i pracowita. W efekcie udało się całkowicie oczyścić odcinek do samej stacji w Rawie.

Prace nad wycinką krzaków między Rogowem a Rawą trwały prawie 7 lat! Końcowy fragment linii Annosław – Biała Rawska został oczyszczony w ubiegłym roku. Na dzień dzisiejszy do oczyszczenia pozostał ok. 14 kilometrowy odcinek Rawa Maz. – Annosław (28% całej trasy) wraz z jednym z najgorzej zarośniętych fragmentów w okolicach Konopnicy i Kalenia. Mamy nadzieję że dzięki wsparciu kolejnych ochotników uda się do końca oczyścić całą linię kolejki. Oto porównanie stanu zarośnięcia szlaku w styczniu ubiegłego roku i dzisiaj:

Poniżej prezentujemy film zrealizowany przez jednego z uczestników:

autor: Piotr A.

Pogoda była na tyle ciepła że część ekipy zdecydowała się na podróż na „pace”. Niechciane dzikie krzaki zazwyczaj przerastają wycinających. Ale tylko wzrostem :) Niektóre bywają niezwykle gęste i pokręcone. W takim przypadku najważniejsze jest dokładne wycięcie każdej gałązki i pomalowanie wszystkiego roztworem herbicydu. Pięknie wygląda szlak po porządnej wycince. Cały pas terenu kolejowego jest oczyszczony. Zostają tylko duże drzewa nieniszczące malatury jeżdżących tu eksponatów i nieograniczające widoczności. Mamy już 35 km tak oczyszczonego szlaku!

Wszystkim zaangażowanym w prace przy ostatniej wycince:

Agnieszce D.
Oldze K.
Piotrowi A.
Marcinowi C.
Konradowi D.
Tomkowi G.
Łukaszowi K.
Tomkowi K.
Michałowi M.
Marcinowi O.


Pragniemy gorąco podziękować!


21.03.2010 - Chłodnica oleju prawie gotowa

Powoli część po części regenerujemy podzespoły do remontowanej lokomotywy Lyd1-211. Nareszcie zaczęły pojawiać się pierwsze efekty. Jak widać na załączonym zdjęciu, w pełni zregenerowane części od chłodnicy oleju już są gotowe do montażu. Oczywiście, montujemy na nowych uszczelkach od firmy:

MASCORT


15.03.2010 - A może by tak…?

Czyli nasze 5 minut na antenie TVP.


09.03.2010 - Transport zakupionej za 1% lokomotywy WLs150-5

Pomyślnie udało się przeprowadzić transport lokomotywy zakupionej za ubiegłoroczne wpłaty 1% podatku dla Fundacji jako Organizacji Pożytku Publicznego. Lokomotywa spalinowa Wls150-5, która została zakupiona z Cukrowni „Tuczno”, wydaje się kompletna a tuż przed zamknięciem tamtejszej kolei cukrowniczej przeszła naprawę główną. Jeśli tylko będzie to możliwe zostanie ona uruchomiona i będzie można ujrzeć ją podczas pracy na naszym szlaku już w najbliższym sezonie. W trakcie prac renowacyjnych zostanie jej przywrócone oryginalne, historyczne malowanie, typowe dla kolei przemysłowych.

Serdeczne podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w organizację i realizację transportu oraz wszystkich, którzy przekazując nam 1% swojego podatku umożliwili nam zakup i transport tej lokomotywy. Ponadto dziękujemy firmie „Remsod” z Inowrocławia za pomoc w załadunku.


27.02.2010 - Próby piaskowania

Dzisiaj zostało przeprowadzone próbne piaskowanie wybranych fragmentów naszych eksponatów celem określenia czasochłonności i wyceny tej operacji. Niewątpliwie uwagę przykuwa „kosmiczny” skafander do piaskowania


24.02.2010 - Nowy rozkład jazdy

W dziale Rozkład Jazdy opublikowaliśmy Tabelaryczny Rozkład Jazdy na 2010 rok (plik do ściągnięcia po kliknięciu w obrazek na dole strony).


14.02.2010 - Prace weekendowe

W miniony weekend pracowaliśmy już od piątku. Duża frekwencja spowodowana feriami zimowymi sprawiła że w hali aż wrzało. Mimo zimowych problemów finansowych spowodowanych kosztami ogrzewania, wykorzystując głównie wcześniej zakupione materiały, staramy się by prace postępowały na przód.

Agnieszka wraz z Konradem zajmowali się budową nowego wagonu, który po odeskowaniu i pomalowaniu będzie pełnił dość nietypową funkcję. Jak widać kobietom spawanie nie straszne :)

Kolega Paweł ps. „Ogoniasty”, jako zapalony torowiec poświęcił się jednej z ulubionych prac – remontowi zwrotnika.

A w najciemniejszym zakamarku parowozowni, w ciszy i skupieniu Adam zajmował się remontem wskaźników (na wystawę w muzeum) i malowaniu nowych tablic stacyjnych do Rawy Maz., Annosławia, Pągowa i Białej Rawskiej Wąsk. Poprzednie zostały zniszczone lub skradzione pod koniec urzędowania PKP.

Gorąco dziękujemy wszystkim za udział w pracach!


13.02.2010 - Kabina prawie na miejscu

Podczas czyszczenia kabiny od Lydki ujawniono kilka popękanych spawów. Decyzja prosta – pospawać. Ale jak pospawać aby kabina później pasowała do ostoi? Najlepiej ją do ostoi przykręcić na czas spawania. Dlatego właśnie kabina roboczo wylądowała na ostoi.

Skoro kabina na ostoi a korby na podłodze to celem rozszerzenia frontu robót konieczne było uzyskanie lepszego dostępu do podwozia. W tym celu usunęliśmy technologiczne zestawy kołowe i ustawiliśmy ostoję lokomotywy na klatkach z podkładów.

W tak zwanym „międzyczasie” Tomek wzorowo oczyścił rurki instalacji pneumatycznej (gwizdawka, piasecznica, hamulec) z kabiny maszynisty.


12.02.2010 - Demontaż korb

Korba od Lydki to element ciężki i nieporęczny, ale zdjąć trzeba. Dzięki temu uzyskaliśmy dostęp do pierścienia, pod którym znajduje się uszczelnienie zakwalifikowane do wymiany.


07.02.2010 - Oświetlenie i nie tylko

Mroźna pogoda wymusza ciągłe grzanie w Parowozowni. Również zaplecze socjalne dla wolontariuszy musi być przynajmniej lekko ciepłe… więc grzejemy. Na soboty i niedziele ustalamy grafik i grzejemy codziennie.

Niestety osiągana temperatura nie zachęca do bardzo wytężonej pracy, więc czasem w ramach odpoczynku pracujemy głową. Wypracowujemy różne koncepcje, doskonalimy pomysły… i prowadzimy różnego rodzaju dochodzenia. Dziś dokładnie przyjrzeliśmy się oświetleniu w taborze.

Dzięki przejrzeniu wszystkich stosowanych u nas reflektorów, lamp, kloszy, opraw… powoli kompletujemy naszą listę potrzeb (i odróżniamy oprawkę E92D od E92F jak również 0330.44400 od 0330.44450).

Najbardziej zagadkowy jest obecnie prezentowany reflektor wytwórni „Zelmot” . Reflektory takie powinny oświetlać tor przed jadącą lokomotywą, zaś skoro lokomotywa jest pojazdem poza drogowym (prawie jak off-road) to nie potrzebuje świateł asymetrycznych. Skąd więc znaleźć współczesny zamiennik dawnych świateł drogowych symetrycznych? Poszukiwania trwają.


29.01.2010 - Węgiel + Koza = Grzejemy halę

Z przyjemnością informujemy, że na kolejkę zakupiona została tona węgla oraz nowy piec-koza. Zakup był możliwy dzięki kilku osobom prywatnym, które błyskawicznie odpowiedziały na zamieszczony tu niedawno apel z prośbą o wsparcie finansowe.

Wszystkim darczyńcom bardzo serdecznie dziękujemy!

Ośmielamy się jednocześnie prosić o dalsze wsparcie, ponieważ zima na razie nie zamierza odpuścić co oznacza konieczność znalezienia funduszy, nie tylko na prowadzone remonty, ale również na kolejną porcję opału koniecznego do utrzymania w parowozowni rozsądnej temperatury.


23.01.2010 - Walka z mrozem

Na stacji temperatura niebezpiecznie zbliża się do minus 20, a na hali musi być ciepło.

- 18 na zewnątrz + 4 w hali

Celem utrzymania temperatury większej od zera (w sobotę było to +4 st. Celsjusza) na hali codziennie trzeba palić w kozie. Niestety zima zapowiada się długa i siarczysta, a zapasy węgla powoli zaczynają się kończyć. Prosimy więc wszystkich którym bliski jest los naszych lokomotyw, o wsparcie. Każda przekazana nam złotówka zostanie wykorzystana na zakup węgla celem ogrzania naszej parowozowni.

Do tej chwili (28 stycznia) wsparcia udzielili nam: Tomasz Bużałek, Michał Chylak, Bartosz Duj, Radosław Michalak, Marcin Olendrzyński i Marcin Żmuda. Bardzo gorąco Wam wszystkim dziękujemy, tona węgla została już zakupiona :) Jednocześnie osobne podziękowania kierujemy do Marcina Wojdy, który jeszcze w grudniu ub.r. wsparł nasze działania znaczną darowizną :) Bardzo nas cieszy, że w tych trudnych finansowo dla nas chwilach możemy liczyć na wsparcie tylu ludzi dobrej woli, jeszcze raz dziękujemy!


22.01.2010 - Nasadki dla Lydki

Zakład Tokarsko – Ślusarsko – Spawalniczy p. Henryka Surmacza z Iławy przesłał nam nasadki do klucza udarowego o rozmiarach 60 oraz 65. Dzięki tym narzędziom będziemy mogli dokończyć naprawę przekładni w lokomotywie Lyd1-211.

W ramach prób, dokonano odkręcenia jednej zapieczonej nakrętki – po odkręceniu na nasadce nie stwierdzono jakichkolwiek oznak zużycia, co potwierdza dobrą jakość tego narzędzia.


20.01.2010 - Drzwi do Wls40

W tak zwanym miedzy czasie, prowadzimy prace przy naszej najmniejszej lokomotywce. Otrzymała ona właśnie zrekonstruowane drzwi do kabiny maszynisty wraz z replikami oryginalnych „klamek”.


16.01.2010 - Inwentaryzacja magazynu

W Magazynie Nr 1, naszej izbie muzealnej, rozpoczęto noworoczną inwentaryzację


15.01.2010 - Zakup lokomotywy Wls 150 – 5

Dzięki wpłatom 1% udało się (za drugim podejściem) sfinalizować zakup lokomotywy Wls 150 z dawnej cukrowni Tuczno. W czasie licytacji wygraliśmy z 7 firmami złomiarskimi…

Po sprowadzeniu lokomotywy do Rogowa wykonamy przegląd jej stanu i zdecydujemy czy i kiedy wejdzie ona do eksploatacji.

DZIĘKUJEMY ZA WPŁATY 1%!


15.01.2010 - Dach lokomotywy Lyd1-211

Dzięki intensywnej pracy Jacka dach kabiny maszynisty nie ma już dziur gdzie nie trzeba. Za to posiada solidnie przyspawane poprawione osłony na lamp oraz wykonane nowe zabezpieczenie otworu kominowego.


11.01.2010 - Prezent od ZAMEL-u

Dostaliśmy noworoczny prezent w postaci trzech czasz dzwonowych od firmy ZAMEL z Pszczyny – producenta systemów bezpieczeństwa, sygnalizacji i wszelakiej automatyki. Czasze zostaną wykorzystane podczas odbudowy starych rogatek mechanicznych.

Zapraszamy do odwiedzenia strony producenta


Serdecznie dziękujemy!


10.01.2010 - Czyszczenie chłodnic

Odwołany wyjazd na Krzakobranie to więcej wolontariuszy na hali. W zawiązku z tym przystąpiliśmy do demontażu i czyszczenia chłodnic od remontowanej lokomotywy Lyd1-211. Niektóre nakrętki bez podgrzania palnikiem nie miały zamiaru odpuścić. Za to po zdjęciu osłony wentylatora ukazał się nam spory zapas brudu. Jak widać będzie co czyścić.

Przy okazji udało się zdemontować chłodnicę olejową oraz wykonać większość prac związanych z dachem kabiny maszynisty.


09.01.2010 - Rogów zasypany

Ze względu na grubość pokrywy śnieżno-lodowej wyjazd na Krzakobranie został odwołany.

Przybyła na miejsce ekipa zajęła się porządkami na stacji oraz pracami remontowymi na hali.


03.01.2010 - Sylwester z kolejką w tle

Korzystając z kilku wolnych dni zorganizowaliśmy mocną grupę.
Szczególne podziękowania dla:

– Kajetana, Tomka i Agnieszki – za elektryczność w „Białym Domku”
– Konrada, Pawła, Danusi i Jacka – za prace na Hali (Lydka oraz Wls40)

Dziękujemy również ekipie z Bytomia za mile spędzone chwile.

BIURO KOLEI

46 874 80 23

biuro@kolejrogowska.pl

ul. Dworcowa 37, 95-063 Rogów