Wagony Cukrowni Dobre

W cukrowni „Dobre” ostatnia kampania cukrownicza miała miejsce w 2001 roku. Niecały rok później, w lipcu 2002 roku z Dobrego wyruszył do Krośniewic osobliwy pociąg wywożący tabor zakupiony wcześniej przez naszą Fundację.

Pociąg ewakuacyjny sfotografowany na stacyjce w Cettach.

Pociąg ewakuacyjny sfotografowany na stacyjce w Cettach.

Dla działalności Fundacji szczególnie istotny był zakup dwóch sprawnych lokomotyw typu Wls150 (seria PKP Lyd1). Wówczas większość cukrowniczego parku wagonowego składała się ze znormalizowanych wagonów 4-osiowych, jednak na bocznych torach udało nam się wyszukać interesującą kolekcję zabytkowych wagonów towarowych.

2-osiowe wagony do przewozu buraków cukrowych No. 95 i 135

Obydwa wagony zostały wyprodukowane w drugiej połowie lat 20. XX wieku w Zakładach Ostrowieckich. Posiadają one zbliżoną konstrukcję, jednak warto zwrócić uwagę na różny układ klap rozładunkowych. W jednym z wagonów boczne ściany tworzą trzy uchylane klapy umożliwiające szybki rozładunek buraków cukrowych, w drugim wagonie skrajne klapy znajdują się w dolnej połowie ścian.

Wagon do przewozu buraków cukrowych No. 257

Wagon wapniarka
Wagon do przew2ozu buraków nr 257

Wagon został wyprodukowany w Hucie Pokój w pierwszej dekadzie XX wieku. Konstrukcja wagonu jest w całości stalowa nitowana. Dla szybkiego i sprawnego wyładunku buraków cukrowych wagon posiada uchylane klapy i spadzistą podłogę. Warto zwrócić uwagę na filigranowe wózki i widoczne na maźnicach cechy ich producenta A. Wollny Breslau u. Ohlau


Wagon wyprodukowano dla cukrowni Pustków, po jej likwidacji przekazano go do Cukrowni Dobre , gdzie otrzymał numer zakładowy 257. W ostatnich latach wagon był tam używany do przewozu wapna saturacyjnego w obrębie cukrowni.

Obecnie jest to jedyny wagon samowyładowczy w rogowskiej kolekcji, a przy tym jeden z pierwszych wyremontowanych w Rogowie eksponatów. Przed odmalowaniem należało wykonać bardzo nieprzyjemną pracę czyszczenia wagonu z resztek starego wapna.

Wagon kryty No. 112

Wagon kryty numer 112

Wagon kryty numer 112

4-osiowy wagon kryty zbudowany dla cukrowni „Dobre” w latach międzywojennych prawdopodobnie przez firmę Parowóz z Warszawy. Wagon ten pierwotnie posiadał hamulec ręczny, na uwagę zwraca nietypowy zwężany pomost hamulcowy. Niegdyś wagon był wykorzystywany do przewozu cukru, później służył za magazynek.

Wagon kryty No. 115

Wagon kryty numer 115

Wagon ten został zbudowany w latach 40. we własnych warsztatach kolejki cukrowniczej na podwoziu 2-osiowego wagonu do przewozu buraków cukrowych produkcji Zakładów Ostrowieckich.

tender parowozowy

tender ten był doczepiany do używanych niegdyś w cukrowni parowozów, dzięki czemu możliwa była ich dłuższa jazda bez uzupełniania zapasów wody i węgla. Tender ten został wybudowany we własnych warsztatach kolei cukrowniczej w latach 40. Po renowacji w Rogowie jest eksponowany z parowozem 2-siowym O&K.