Bhi 1130

wagon z Marezy odmalowany

Opis

Wagon został wyprodukowany w 1904 r. dla Kolei Gdańskiej, wówczas noszącej nazwę WKAG (Zachodniopruskie Koleje Wąskotorowe S.A.). Reprezentuje on podstawowy typ 2-osiowych wagonów osobowych używanych wówczas na tamtejszej kolei i budowanych na jej zamówienie przez różnych producentów. Z powodu braku oryginalnego podwozia wagon został tymczasowo ustawiony na wagonie transporterze.

Parametry:

  • oznaczenie w okresie międzywojennym: WKAG 15
    WKAG – Westpreußischen Kleinbahnen Aktiengesellschaft
    15 – kolejny numer inwentarzowy kolei WKAG
  • oznaczenie w okresie powojennym: Bhi 1130
    B – wagon 2. klasy
    h – z hamulcem ręcznym
    i – z przejściami na ścianach czołowych
    1130 – kolejny numer inwentarzowy PKP
  • lata produkcji: 1900-1908
  • producenci: Hofmann Breslau (po 1945 r. Pafawag Wrocław), Waggonfabrik Görlitz Aktiengesellschaft
  • liczba wyprodukowanych egzemplarzy: ok. 20
  • liczba miejsc siedzących: 20, ławki drewniane
  • masa własna: 5 t
  • prędkość maksymalna: 30 km/h

 

Bhi 1130 rysunek

Ciekawostki

Wagon ten został wycofany z ruchu w 1964 r., od tamtej pory jego pudło było używane jako składzik w Marezie koło Kwidzyna, skąd zostało odkupione w 2012 r. Pomimo upływu czasu wagon przybył do Rogowa w stosunkowo dobrym stanie technicznym.

We wnętrzu wagonu były tylko dwie długie drewniane ławki dla po-dróżnych zabudowane wzdłuż ścian bocznych. Wagon ten posiadał jedynie oświetlenie karbidowe – do dziś w jego wnętrzu zachowały się dwa miejsca przeznaczone do wieszania latarń karbidowych.