Px48

majowka-px48

Opis

Budowana po II wojnie światowej seria parowozów Px48 została stworzona na podstawie dokumentacji technicznej polskiego przedwojennego parowozu serii Wp29 „Wilno”, przechwyconej w 1943 r.  (z archiwum niemieckiego w Krakowie) przez pracownika chrzanowskiej fabryki inż. K. Sieleckiego. Zapas 4 t węgla i 6 m3 wody umożliwiał prowadzenie składu o masie 300 t na trasie długości 65 km, bez potrzeby uzupełniania paliwa. Parowozy były wyposażone w instalację elektryczną zasilaną z parowego turbozespołu. Obsługa była prowadzona przez dwie osoby – maszynistę i pomocnika maszynisty który pełnił również funkcję palacza. Maszyny serii Px48 były typowymi parowozami, prowadzącymi zarówno pociągi pasażerskie jak i towarowe, na niemal wszystkich polskich kolejach wąskotorowych.

Parametry

  • oznaczenie serii:
    P – parowóz z tendrem
    Pt – tender połączony na stałe z parowozem
    x – 4 osie
    48 – rok zatwierdzenia konstrukcji do produkcji
  • lata budowy: 1948-1955
  • producent: Fabryka Lokomotyw im. Feliksa Dzierżyńskiego w Chrzanowie (wcześniej „Pierwsza Fabryka Lokomotyw w Polsce S.A.”)
  • liczba zbudowanych egzemplarzy dla PKP: 101
  • moc: 180 KM
  • prędkość maksymalna: do 45 km/h (w obie strony)
  • rodzaj pary: przegrzana
  • masa własna: ok. 20 t
  • zapas węgla: 4 tony
  • zapas wody: 6 m3
  • ciśnienie w kotle: 13 at
  • hamulec: powietrzny, zespolony

Ciekawostki

  • Produkowano także eksportowe wersje tych parowozów które zostały sprzedane do Chin, Albanii, Rumunii i Jugosławii.
  • W 1993 roku PKP sprzedało parowóz Px48-1741 za granicę. Od tamtej pory parowóz ten pełni służbę na wyspie Rarotonga w archipelagu Wysp Cooka. Co ciekawe wciąż z emblematami PKP!
  • Część parowozów była wyposażana w tzw. eżektory czyli specjalne pompy zbudowane z zespołu dysz. Eżektory służyły do zasysania wody z dużej głębokości i podawania jej do tendra. W ten sposób możliwe było uzupełnianie zapasów wody z rzek i studni znajdujących się przy torach.
  • Pierwsze parowozy serii Px48 miały tylko hamulec parowy. Kilka lat później zaczęto zabudowywać hamulec pneumatyczny, zespolony.
  • By zapewnić płynne przechodzenie przez łuki toru IV oś napędna ma możliwość przesuwania się na boki po 15 mm w każdą stronę. Dodatkowo obrzeża kół osi II są zwężone o 3 mm w stosunku do pozostałych.
kreska

Px48-1783

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Parowóz został wyprodukowany w 1953 roku. Pracował na przemian na Świętokrzyskiej oraz Przeworskiej Kolei Dojazdowej. Po zakończeniu pracy liniowej w 1984 r. został przekazany wraz z wagonem 1Aw Bxhpi 1685  do ośrodka wczasowego PKP w Sadku k. Szydłowca, gdzie stał w charakterze nieruchomego eksponatu (w wagonie 1Aw urządzono świetlicę). Po prawie 20 latach – w 2003 r. – cały zestaw trafił do Rogowa. Lokomotywa z racji dużych nakładów finansowych wymaganych do jej naprawy pozostaje eksponatem nieruchomym.

do góry

kreska

Px48-1911

px1911_pomalowany

Parowóz został wyprodukowany w 1955 roku. Podczas swej wieloletniej służby kilkakrotnie otrzymywał przydział do parowozowni w Rogowie – w latach 1968, 1973-1974 oraz 1975. Ponadto służył także na Kolejach Dojazdowych: Mareckiej, Nasielskiej, Mławskiej oraz Nałęczowskiej. Po raz kolejny nieczynny już parowóz trafił do Rogowa w 1997 roku. Stało się tak w związku z planami rozwoju turystyki kolejowej zajmujących się wtedy jeszcze wąskim torem PKP.
Z dniem 15 października 2004 parowóz wpisano do rejestru zabytków. FPKW kilkakrotnie starało się pozyskać fundusze na jego uruchomienie – niestety jak dotąd bezskutecznie.

do góry