Drezyny motorowe

Drezyny, a właściwie wózki motorowe Wmc skonstruowane zostały z wykorzystaniem elementów normalnotorowych drezyn (wózków motorowych) WM5. W związku z tym można spotkać się z oznaczeniem ich typu jako WWM5 (Wąskotorowy Wózek Motorowy o nośności 5 ton).

Drezyny te były wielokrotnie przebudowywane i modernizowane, przez co trudno znaleźć dzisiaj dwa identyczne egzemplarze.

wmc009

Wózek motorowy Wmc009 na trasie w okolicach przystanku Regnów.

Opis techniczny

Dwuosiowy pojazd posadowiony jest na ramie wykonanej z profili stalowych. Drezyna posiada łożyska toczne zamocowane w widłach maźniczych i odsprężynowane jednostopniowo przy pomocy resorów piórowych. Najpopularniejsza wersja nadwozia składa się z 8 osobowej kabiny oraz skrzyni ładunkowej.

Napęd

Do napędu najczęsciej używano silnika benzynowego S-21, zblokowanego wraz ze sprzęgłem oraz trzybiegową skrzynką przekładniową. Były to popularne podzespoły stosowane w samochodach Warszawa, Nysa, Żuk i Tarpan.

Flansza skrzynki biegów połączona jest wałem przegubowym z przekładnią redukcyjno-rozdzielczą umożliwiająca wyprowadzenie napędu na obie osie drezyny. Najczęsciej napęd przekazywany jest jedynie na tylny zestaw kołowy, zaś przedni zestaw pozostaje zestawem tocznym. Zdarzały się jednak przypadki, że zestawem napędowym był zestaw przedni.

Przekładnia osiowa posiada wałek atakujący współpracujący z dwoma kołami talerzowymi. Wykorzystując specjalną przesuwkę, załącza się dane koło talerzowe wybierając tym samym kierunek jazdy. Przekładnia ta jest najwrażliwszym zespołem pojazdu i wiele drezyn WMc zostało wycofanych z ruchu właśnie ze względu na jej awarię lub pęknięcie napędzanej nią osi.

Układ hamulcowy

Drezyna posiada mechaniczny układ hamulcowy uruchamiany pedałem  lub dźwignią ręczną. Układ cięgien uruchamia krzywki zabudowane na tarczach osłonowych rozpierając szczęki hamulcowe. Bębnami hamulcowymi są wewnętrzne powierzchnie obręczy kół jednych.

Instalacja elektryczna

Wyposażenie elektryczne drezyny stanowią elementy znane z samochodu Żuk.

Na przedzie drezyny znajdują się trzy reflektory (dwa zamontowane po obu stronach atrapy chłodnicy oraz jeden na dachu) zaś z tyłu dwa (zamontowane na dachu drezyny).

Nadwozie

Szkielet z profili hutniczych przykryty jest przynitowanymi arkuszami blachy. Do dobrze przeszklonej kabiny prowadzą dwie pary drzwi. Obok drzwi znajdują się łapacze powietrza zapewniające nawiew na chłodnicę podczas jazdy wstecz. Na dachu drezyny zamontowany jest szyberdach poprawiający wentylację wewnątrz kabiny.

Skrzynia ładunkowa wykonana jest z desek wzmocnionych przykręconymi profilami hutniczymi. Boczne burty można opuszczać na zawiasach, zaś tylną burtę można zdemontować wysuwając ją z prowadnic do góry. Skrzynia posiada wpuszczone w podłogę mocowania do małego żurawika ręcznego.

kreska

Wmc-009

Drezynę tą Fundacja zakupiła z likwidowanej Sompolińskiej Kolei Dojazdowej. Obecnie można ją często spotkać na szlaku Kolei Wąskotorowej Rogów-Rawa-Biała podczas krzakobrań, oprysków, prac torowych oraz jazd patrolowych.

Drezyna posiada wysokoprężny silnik 4C90, seryjnie montowany w samochodach dostawczych Lublin.

do góry

kreska

Wmc-014

Uszkodzona drezyna z niesprawnym silnikiem oraz pękniętą osią napędową stoi w pomieszczeniu drezyniarni i oczekuje naprawy. Drezyna posiada benzynowy silnik S-21.

do góry