Pługi odśnieżne

Normalnie funkcjonująca kolej musi być przejezdna o każdej porze roku. Zimą, gdy ziemia zamarza, zamierają wszystkie prace torowe a zajmujący się nimi pracownicy zabierają się do walki ze śniegiem. By móc utrzymać ciągłą przejezdność szlaku budowano specjalne wąskotorowe pługi odśnieżne. Tego typu pojazdy zawsze były pchane przez lokomotywę (nie mają własnego napędu).

W Rogowie można obejrzeć trzy pługi odśnieżne:

kreska

Pług saksoński

Najstarszy pochodzi z Saksonii i został najprawdopodobniej zbudowany w latach 90-tych XIX wieku. Po I wojnie światowej pracował na kolei cukrowni „Dobre”, skąd trafił do rogowskiej kolekcji. Do czasów obecnych zachowało się jedynie kilka takich pojazdów. Znajdujący się na stacji Rogów Towarowy Wąsk. pług jest jedynym tego typu zachowanym egzemplarzem w Polsce.

Pług saksoński. Na burcie widoczne ślady niemieckich numerów

Pług "saksoński". Na burcie widoczne ślady niemieckich numerów.

Nie wszędzie tory daje się oczyścić ze śniegu pługiem. Niektóre miejsca, takie jak rozjazdy czy przejazdy kolejowe, trzeba czyścić ręcznie.

Aby umożliwić przejazd pługa przez takie miejsce, najniższa część lemiesza dawała się unosić przy użyciu mechanizmu korbowego. Mechanizm ten (niestety niezachowany) był obsługiwany przez pracownika siedzącego na szczycie pługa.  Miał on stamtąd doskonałą widoczność na tor i mógł dawać sygnały maszyniście. Co ciekawe, konstruktorzy tego przedziwnego pojazdu nie przewidzieli żadnej budki, ani nawet daszku dla obsługującego go człowieka.

do góry

kreska

Pług wieluński

Kolejny nasz pług pochodzi z nieistniejącej Wieluńskiej Kolei Dojazdowej, skąd został zakupiony przez cukrownię „Kruszwica”, z której z kolei trafił do Rogowa.

Pług „wieluński”

W tym pojeździe pracownik siedział już wewnątrz zamkniętej budki. W jej wnętrzu mieścił się również piec-koza. Oprócz opuszczanych lemieszy pług ten posiada również tak zwane skrzydła, umożliwiające wycinanie w śniegu znacznie szerszej „ścieżki” niż robił to jego poprzednik. Oczywiście skrzydła również muszą dać się składać przed przeszkodami. Służy do tego odrębny mechanizm.

do góry

kreska

Pług 802S-03

Kolekcję pługów zamyka najmłodsza na naszej kolejce konstrukcja, czyli pług typu 802S wyprodukowany w ZNTK Stargard Szczeciński:

Pług 802S-03

Pług 802S-03

Zakupienie serii piętnastu pługów typu 802S (na tor 750 mm) i 803S (na tor 1000 mm) na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych było jedną z ostatnich inwestycji taborowych PKP na wąskich torach.

Jest to już pług w pełni nowoczesny. Wewnątrz stalowego, izolowanego pudła mieści się silnik spalinowy SW266 napędzający agregat prądotwórczy. Wytworzony prąd służy do zasilania układu hydraulicznego podnoszenia lemieszy i rozkładania skrzydeł. Wagon może też służyć jako przewoźna elektrownia i z tego powodu na niektórych kolejach wagony te spotyka się również latem w składzie pociągów roboczych.

Wnętrze jest ogrzewane elektrycznie zaś załoga ma do dyspozycji rozkładane łóżka.

Pług 802S-03 przy pracy.

Pług 802S-03 przy pracy.

do góry