Trasa

Stacje i przystanki

Licząca 49 kilometrów trasa Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała jest w tej chwili najdłuższą czynną linią wąskotorową w całej Polsce! Poniżej prezentujemy jej krótką charakterystykę.

Linia kolejki poporowadzona jest z dala od dróg o dużym natężeniu ruchu. Wiedzie głównie przez kolorowe pola i pachnące sady, a za Rawą Mazowiecką także pagórkowate tereny porośnięte lasem mieszanym. Ta wyjątkowa lokalizacja sprawia że podróż kolejką to doskonała okazja do odpoczynku i podziwiania miejscowej przyrody. Każdorazowo podczas przejazdu Koleją Rogowską można dostrzec dzikie zwierzęta zamieszkujące okolicę takie jak sarny, jelenie, zające, a także lisy czy sokoły. Ponadto w otoczeniu linii znajduje się wiele innych obiektów i atrakcji turystycznych.





kreska

Rogów Osobowy Wąskotorowy

Pierwszy przystanek naszej kolei jest położony w centrum Rogowa w bezpośrednim sąsiedztwie normalnotorowego dworca niegdysiejszej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Znajduje się tu tylko mijanka i utwardzony peron, zawsze docierały tu tylko pociągi osobowe, a dziś turystyczne, zapewniając wygodną przesiadkę na pociągi normalnotorowe w stronę Łodzi i Skierniewic.

do góry

kreska

Rogów Towarowy Wąskotorowy

Foto. M. Zajfert

Znajduje się tu główna, największa stacja kolejki. To tutaj znajduje się całe zaplecze techniczne, warsztaty z parowozownią oraz ekspozycja zgromadzonego przez nas zabytkowego taboru.

Niegdyś dokonywano tu także przeładunku do wąskotorowych wagonów towarowych wszelkich ładunków przybywających na kolejkę. Później przeładunek zastąpiono przewozem wagonów normalnotorowych na specjalnych wąskotorowych platformach-transporterach. Służąca do ich załadunku zapadnia transporterowa jest zachowana tu do dziś.

W 2012 roku na stacji wymieniono ciąg latarniowy wzdłuż torów głównych na drewniane słupy z zabytkowymi oprawami OBs. Stacja jest oświetlana przez całą noc.

Foto. A. Mikos

Foto. A. Wawrzyniak

do góry

kreska

Jeżów

Położona nieopodal miejscowości stacja Jeżów to najczęstsze miejsce połączonych z ogniskiem wycieczek kolejką. Stary budynek stacyjny, drewniane latarnie i niewielki, typowo wąskotorowy peron wraz z kilkoma bardzo starymi drzewami tworzą klimat tej niesamowitej stacyjki. To doskonałe miejsce do wypoczynku.

do góry

kreska

Białynin

Położony na skraju miejscowości o ciekawej nazwie: Białynin Południowy Od Kolejki przystanek posiada niewielki ziemny peron. Wjazd na przystanek prowadzi łukiem po zboczu miejscowego wzniesienia, co dodaje temu miejscu niewątpliwego uroku.

białynin

do góry

kreska

Głuchów

Niewielka stacja Głuchów położona jest na skraju wsi o tej samej nazwie. Niegdyś istotny punkt na trasie, gdzie, oprócz mijanki i ładowni, znajdowała się drewniana wieża wodna i zasiek węglowy do uzupełniania zapasów paliwa w jeżdżących na linii parowozach. Był to także ważny ośrodek miejscowego handlu o czym świadczy chociażby bocznica do miejscowej Gminnej Spółdzielni, która niegdyś była bardziej rozbudowana.

Kilka minut piechotą od stacji znajduje się zabytkowy późnobarokowy kościół pw. św. Wacława (patrz Okoliczne atrakcje) – cel niektórych z zamawianych wycieczek szkolnych i innych (patrz Oferta dla grup).

stacja Głuchów

do góry

kreska

Złota

Przystanek położony jest wśród malowniczych pagórków u stóp wzniesienia na którym położona jest wieś Złota.

do góry

kreska

Zawady

Jeden z najbardziej charakterystycznych przystanków na kolejce zlokalizowany jest na początku wsi Zawady. Dalej tor kolejki w stronę Rawy poprowadzony został po linii prostej przez tyły zabudowań gospodarskich, dzięki czemu jadąc kolejką można obserwować życie wsi „od kuchni”.

do góry

kreska

Boguszyce

Na stacji tej niegdyś znajdował się tor ładunkowy i zabudowania miejscowego odcinka drogowego. Obecnie jest tu tylko przystanek osobowy, z którego korzystają pasażerowie wysiadający w celu zwiedzania zabytkowego drewnianego kościoła pw. św. Stanisława Biskupa (patrz Okoliczne atrakcje). Kilkaset metrów przed przystankiem znajduje się stalowy most wybudowany w 1935 r.

do góry

kreska

Rawa Mazowiecka

Stacja w Rawie jest jedną z dwóch największych na kolejce. Dawniej była tutaj parowozownia i trójkąt do obracania parowozów zaś w okolicy od linii odgałęziało się kilka bocznic. Na stacji w Rawie znajduje się zabytkowy budynek dworcowy wybudowany w 1922 roku. Obiekt ten, ze względu na zachowany po dziś dzień jego pierwotny charakter, jest jednym z najciekawszych tego typu budynków w Polsce.
Niedaleko od stacji znajdują się ruiny średniowiecznego zamku, które warto zwiedzić będąc w Rawie.

Rawa Mazowiecka. Dworzec Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. Lata 20-te XX w.

Stacja Rawa Mazowiecka. Pociąg specjalny dla miłośników kolei relacji Rogów – Biała – Rogów.

Za stacją w Rawie tor kolei przecina rzekę Rawkę, nad którą w 1928 r. wzniesiono okazały łukowy most stalowy.

do góry

kreska

Zamkowa Wola

Znajduje się tu przystanek osobowy uruchomiony w końcowym okresie funkcjonowania Rogowskiej Kolei Dojazdowej w strukturze PKP. Wbrew swojej nazwie, leży on w części miasta zwanej Sójcze.

Niedaleko przystanku od linii odgałęzia się bocznica do zbudowanych w latach siedemdziesiątych zakładów mięsnych, niegdyś głównego klienta kolejki. Przy odgałęzieniu znajduje się mijanka, dzięki której możliwe było uniknięcie popychania wagonów zabieranych z bocznicy aż do stacji w Rawie.

do góry

kreska

Podskarbice

Położony w lesie przystanek jest latem jednym z ładniejszych miejsc na kolejce. Podobno takie właśnie usytuowanie przystanku, w pewnym oddaleniu od najbliższej szosy, wynikało z obecności zaczynającego się kawałek dalej stromego podjazdu. Obciążone ciężkim pociągiem lokomotywy nie były bowiem w stanie ruszać z przystanku ulokowanego w poprzednim miejscu, przy szosie.

do góry

kreska

Regnów

Dawniej znajdował się tu GS, na teren którego prowadziła ze stacji bocznica. Przybywało na nią dużo wagonów, głównie chłodni, zwanych potocznie „lodówkami”. Obecnie bocznica jest rozebrana, zaś tor mijankowy został uszkodzony przez złodziei złomu. W efekcie Regnów jest obecnie zdegradowany do roli przystanku.

do góry

kreska

Annosław

Przystanek Annosław położony jest w trójkącie utworzonym przez dwie lokalne drogi oraz tor kolejki. Przystanek otoczony jest słodko pachnącymi drzewami owocowymi.

do góry

kreska

Pągów

Przystanek zlokalizowany jest nieopodal wiaduktu nad Centralną Magistralą Kolejową – skrzyżowania szybkiej trasy kolejowej Warszawa – Kraków / Katowice, po której z prędkością 160 km/h mkną pociągi ekspresowe, oraz szlaku zabytkowej Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, gdzie czas cofa się o kilkadziesiąt lat, a podróż służy przyjemności a nie pogoni za codziennymi sprawami.

do góry

kreska

Biała Rawska

Końcowy punkt Kolei był kilkakrotnie przebudowywany. Przy okazji przekuwania toru na szerokość 750 mm istniejąca dotąd drewniana parowozownia została zastąpiona nową, murowaną. Zachowała się ona na stacji do dziś, lecz już tylko w charakterze szopy. Wybudowano wówczas także nowy trójkąt do obracania parowozów.

Kolejna przebudowa nastąpiła w latach siedemdziesiątych, kiedy to niepotrzebny już z racji wycofania parowozów trójkąt zlikwidowano, wznosząc na jego miejscu rampę ładunkową.

Ze stacji wychodziło kilka bocznic, obecnie już nieistniejących.

biala_ostatni

Samo miasteczko w Białej jest bardzo urokliwe. Szczególną uwagę warto zwrócić na położony na wzgórzu renesansowy kościół św. Wojciecha.

do góry