Archiwum aktualności:

kreska

27.10.2012 – pierwszy śnieg porządnie przysypał stację w Rogowie

kreska

ZAPROSZENIE NA IMPREZĘ 17.11.2012 r.

Szanowni Państwo,
17 października br. minęło 10 lat od podpisania umowy pomiędzy FPKW a Starostwem Powiatowym w Rawie Mazowieckiej dotyczącej użytkowania Kolei Rogowskiej. Przez te 10 lat, będące nie małym kawałkiem blisko 100-letniej historii Kolei Rogowskiej, udało nam się m.in. zgromadzić sporą kolekcję taboru, przeprowadzić kilka projektów przywracających poszczególne pojazdy do życia, kilka razy odbudować tor po kradzieżach.
Z tej okazji, w dniu 17 listopada 2012 r. (sobota) zapraszamy na przejazd pociągiem specjalnym.

Szczegóły na www.fpkw.org > Kolej Rogowska > Impreza 17.11.2012.

Zapraszamy!

kreska

27.10.2012 – Archiwum prasowe FPKW

Na www.fpkw.org otworzyliśmy archiwum prasowe ze skanami, zgromadzonych w latach ubiegłych, 42 artykułów dotyczących Kolei Rogowskiej. Najstarszy artykuł jest z 1994 r., a więc jest już pełnoletni 🙂
Dojście: www.fpkw.org > Kolej Rogowska > Archiwum prasowe. Zapraszamy do przeglądania!

kreska

19.10.2012 – peronu ciąg dalszy

Zakończyliśmy osadzanie słupków szynowych naszego peronu. Rozpoczęło się układanie krawędzi ze staroużytecznych podkładów drewnianych. Na zdjęciu poniżej widać słupek z dociętymi i dopasowanymi krawędziami z podkładów.

Wszystkie słupki wykonaliśmy ze staroużytecznych szyn S49.

Wiercenie otworów pod słupki prowadziliśmy wiertnicą spalinową. Było to zadanie ciężkie i zarazem bardzo precyzyjne. Prace wymagały osadzenia w gruncie i zabetonowania aż 76 słupków!

Cięcie krawędzi jest bardzo pracochłonne. Krawędź peronowa będzie się składała łącznie z 73 podkładów.

Dokładność prac zapewniał niwelator.

Roboty trwały do późnych godzin nocnych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym w prace!

kreska

18.10.2012 – budowa peronu trwa …

… i trwa mać 🙂 Dzisiaj udało się wywiercić otwory pod szyny w drugiej krawędzi i osadzić brakujące szyny w pierwszej. I to nie jest nasze ostatnie słowo!

Cały czas trwa też odbudowa szlaku przed Rawą – tu na zdjęciu poranny wyjazd drezyny na prace torowe:

Tabor w pięknych, jesiennych okolicznościach przyrody:

fot.: Andrzej Tajchert

kreska

14.10.2012 – SZLAK DO GŁUCHOWA ODBUDOWANY!

W wyniku ciężkiej pracy wielu osób w piątek 12.10.2012 odzyskaliśmy przejezdność szlaku do Głuchowa!

Materiały do odbudowy zostały:

  • zakupione przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych,
  • przekazane w formie darowizny przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,

transport materiałów został sfinansowany przez:

  • Starostwo Powiatowe w Rawie Mazowieckiej,
  • Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym – sponsorom, wolontariuszom i pracownikom!

Trwają prace nad odbudową dalszych ubytków, w szczególności na łuku przed Zawadami. Mamy nadzieję na nieodległy powrót pociągów do Rawy. Wówczas będzie można przystąpić do odbudowy kradzieży za Rawą Mazowiecką… Obecnie szlak za kradzieżami jest patrolowany przez pracowników i wolontariuszy pieszo.

Trwają też prace w samym Rogowie: wagon 3Aw (Bxhpi 1908, ex Gniezno) został pomalowany po szpachlowaniu, co umożliwiło Koledze Szpachelmistrzowi nakładanie kolejnej warstwy szpachli 🙂 Poniżej wagon po tym malowaniu:

Rozpoczęliśmy też układanie z płyt MFP podłogi wagonu, co wymagało ich przygotowania – przycięcia, frezowania rowków (płyty będą łączone na obce pióro), wycięcia otworów pod takie elementy jak rury ogrzewania i wc oraz zaimpregnowania:

Dzięki Adam, Andrzej, Jacek, Janusz, Michał!

kreska

6-7.10.2012 – Prace przy peronie i wagonach

W ten weekend nasze prace koncentrowały się na odbudowie peronu na stacji Rogów Towarowy Wąsk. Po pracach ziemnych przyszła kolej na odtworzenie krawędzi peronowej. Oczywiście nie wykonujemy jej ze współczesnych betonowych prefabrykatów, lecz, jak niegdyś, ze słupków ze starych szyn. Pomiędzy nimi będą umieszczone przygotowane już drewniane podkłady.

Choć na naszej kolei pieczołowicie odwzorowujemy historyczne rozwiązania to do realizacji tych celów wykorzystujemy współczesną technikę. Do wiercenia w ziemi otworów na szyny używaliśmy świder spalinowy a prostolinijność nowej krawędzi na bieżąco kontrolowaliśmy przy użyciu laserowego niwelatora.

Wieczorem nasz remontowany wagon 3Aw stanął w obłokach dymu…

Tym nietypowym zjawiskiem musiał zainteresować się sam Doktor M.Z. 🙂

To tylko szlifowanie położonej na pudło szpachli. Wytężone prace trwają do późnego wieczora.

We wnętrzu wagonu są już położone pierwsze warstwy podłogi – blacha trapezowa, drewniane beleczki  a pomiędzy wełna mineralna w workach. Ponadto jest już układana instalacja elektryczna. Rzuca to na nasz wagon zupełnie nowe światło 😉

Niezależnie od prac przy taborze i peronie cały czas dążymy do przywrócenia pełnej przejezdności naszej kolei. Nasze działania przynoszą kolejne efekty – na stację w Rogowie przybyła partia normalnotorowych staroużytecznych podkładów drewnianych bukowych…

…i betonowych z rozebranej linii wąskotorowej.

Tymczasem Jesień nic sobie nie robi z naszych prac…

Dziękujemy Tomkowi,2 * Michałom, Wujkowi (za okna), Kamilowi, Januszowi (za traktor) i wiertłu fi 200 🙂

kreska

28.09.2012 – groźny wypadek na kolejce

W dniu dzisiejszym doszło do wypadku na naszej kolejce

Podczas zbliżania się do przejazdu kolejowego kierowca samochodu nie zachował należytej ostrożności i wjechał pod nadjeżdżający pociąg. Dzięki czujności maszynisty nagłe hamowanie pociągu ograniczyło skutki wypadku. Jednak konieczna była interwencja ekip ratowniczych straży pożarnej…

…która rozcinając blachy samochodu musiała wydobyć zakleszczone we wnętrzu auta ofiary wypadku.

Niestety także podróżni naszej kolei wymagali pilnej pomocy i ewakuacji z wagonu.

Na szczęście to tylko ćwiczenia Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej 🙂