Archiwum aktualności:

kreska

27.04.2010 – Wieści z linii frontu

fot. http://www.radunin.hostit.pl

Podczas majowego weekendu planujemy gościć w Rogowie Towarzystwo Historyczne rok 1920, które zaprezentuje jak to dawniej bywało na froncie… i jak wyglądało życie obozowe.

Jednocześnie informujemy, że rozpoczęcie rozkładowych kursów naszych pociągów jest planowane na 15 maja.

kreska

16-17.04.2011 cd. prac przy wagonie 3Aw

Zgodnie z planem kontynuowaliśmy prace przy wagonie 3Aw nr 1946. Zostały w nim zdemontowane wszystkie dolne blachy poszycia pudła:

Zapewne niektórzy zadadzą pytanie, jaki był tego cel? Fotografia tego, co się nam ukazało wyjaśnia wszystko:

Dlatego teraz konieczne jest wycięcie wszystkich pozostałych resztek konstrukcji szkieletu pudła, co jak widać, jest całkiem spokojną pracą siedzącą 😉

Niezależnie od prac przy wagonie 3Aw w ramach przygotowań do zbliżającego się sezonu kontynuowaliśmy renowację naszych letniaków – zostały odmalowane ich wnętrza (sufit, ściany i ławki).

Wszystkim wolontariuszom uczestniczącym w naszych pracach oczywiście gorąco dziękujemy 🙂

kreska

12.04.2010 – ogłaszamy kolejną akcję

Czyli zapraszamy chętnych do pomocy w remoncie wagonów typu 3Aw.

Ostatnia akcja dała w efekcie uratowanie wagonu Bxhpi 1946 przed zawaleniem o czym już wcześniej informowaliśmy. Zajęło to jednak bardzo dużo czasu, gdyż prace wymagały dużej precyzji oraz delikatności.

Tym razem planujemy obranie wagonu 1946 z korozji:

oraz dokończenie demontażu wnętrza wagonu Bxhpi 1908 by później na spokojnie przeprowadzić ekspertyzę stanu konstrukcji nośnej.

Wszystkich chętnych gorąco zapraszamy na najbliższy weekend 16-17.04 zgłoszenia udziału można kierować na info@kolejrogowska.pl lub za pośrednictwem naszego profilu na Facebooku .

kreska

11.04.2011 – Kolejka nie pojedzie na Dni Rawy

Z przykrością informujemy, że w tym roku zabytkowa Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała nie będzie kursowała podczas święta miasta – Rawskiej Majówki (dawna nazwa: „Dni Rawy”). To pierwszy taki przypadek od 2003 roku, czyli od początku funkcjonowania tego zabytku pod skrzydłami organizacji pożytku publicznego – FPKW. W tym roku Fundacja składając ofertę miastu odniosła się do obecnych – znacznie wyższych kosztów paliwa. Miasto Rawa Mazowiecka nie zdecydowało się zwiększyć w adekwatnym stopniu dotacji.

Mimo starań nie udało się osiągnąć porozumienia. Każdego roku FPKW wnosiła wkład do organizacji imprezy – obsługę wszystkich pociągów, którą zapewniają także wolontariusze, oraz przegląd torowiska i taboru (w tym np. koszty smarów), którego remonty są w części prowadzone społecznie za środki z 1% dla OPP. Natomiast Urząd Miasta pokrywał jedynie koszty paliwa.

Należy tu dodać, że wszystkie pozostałe atrakcje tego święta są finansowane przez Urząd Miasta na normalnych zasadach rynkowych.

Ruch na odcinku Rawa Mazowiecka – Biała Rawska nie zostaje zamknięty. FPKW będzie cały czas prowadziła ruch pociągów na zamówienie grup zorganizowanych.

Artykuł z Głosu Rawy (pobierz klikając  nagłówek):

kreska

4.04.2011 – spotkanie dotyczące dalszego funkcjonowania Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała

W dniu 4.04.2011 odbyło się spotkanie dotyczące dalszego funkcjonowania Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała. W spotkaniu zorganizowanym przez Starostę Rawskiego, Wójta Gminy Rogów i Zarząd Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych udział wzięli przedstawiciele samorządów wzdłuż trasy kolei oraz instytucji zawiązanych z ochroną zabytków (Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków i Narodowy Instytut Dziedzictwa) oraz turystyką (Regionalna Organizacja Turystyczna Województwa Łódzkiego).

fot. Krzysztof Boberek – UG Rogów

Spotkanie zostało podzielone na dwie części. Pierwsza rozpoczęła się o godz. 10.00 na stacji Rogów Towarowy Wąsk. gdzie wszyscy uczestnicy zostali przywitani przez organizatorów spotkania i starym budynku Magazynu No.  1 (obecnie sala muzealna kolejki) wysłuchali krótkiej prezentacji dotyczącej historii i współczesności kolejki. Następnie po oprowadzeniu po ekspozycji na stacji Rogów Towarowy Wąsk. (129 starych wagonów i lokomotyw, jedna z największych kolekcji w Europie) uczestnicy przejechali do sali obrad Urzędu Gminy w Rogowie. Zgodnie z planem przewidziano godzinne obrady, jednak dyskusja trwała blisko trzy razy dłużej.

fot. Krzysztof Boberek – UG Rogów

Na obradach przedstawiciele wszystkich samorządów dostrzegli olbrzymią szansę w wykorzystaniu zabytkowej kolei wąskotorowej do rozwoju regionu w oparciu o branżę turystyczną. Kolej Rogowska została uznana za infrastrukturalne, turystyczne, kulturowe i historyczne spoiwo gmin i powiatów leżących wzdłuż jej trasy.

fot. Krzysztof Boberek – UG Rogów

Samorządowcy zgodnie stwierdzili że konieczne jest powołanie wspólnej jednostki organizacyjnej mającej na celu rozwój regionu w oparciu o kolejkę. Formuła prawna tego podmiotu jest wciąż dyskutowana. Następne spotkanie planowane jest za miesiąc.

kreska

01-03.04.2011 – prace przy wagonach 3Aw i nie tylko

Kontynuowaliśmy prace przy remoncie naszych wagonów 3Aw. Po demontażu obicia ścian okazało się, że wszystkie słupki konstrukcji pudła są u dołu całkowicie skorodowane. W tej sytuacji konieczne było ich wycięcie i wspawanie nowych fragmentów.

W efekcie skorodowania tych słupków górna część pudła osiadła o kilka centymetrów. Dlatego podczas prac konieczne było podnoszenie dachu na nominalną wysokość przy użyciu lewara.

Jak wygląda detalicznie wymiana jednego słupka, można zobaczyć na filmie instruktażowym:

W tym czasie w drugim wagonie dwóch nowych wolontariuszy z Łodzi prowadziło demontaż listew drewnianych – gdy ten etap zostanie zakończony i tam zapewne kilka słupków zostanie zakwalifikowanych do wymiany.

Ponadto rozwieliśmy wielkoformatową reprodukcję starej fotografii naszej kolejki przedstawiającej pociąg osobowy z lokomotywą HF na stacji w Rawie w latach okupacji.

Jak zwykle prace trwały do późna, dzięki czemu udało się dokończyć przegląd podwozia w Lyd1-215, odnowić malaturę na wagonach letnich oraz dokonać szeregu innych drobnych rzeczy. Dziękujemy wszystkim zaangażowanym.

fot. Mikołaj Brzeziński