Archiwum aktualności:

kreska

28.03.2010 – prace w Rogowie

Rozpoczęliśmy przegląd naszej nowej lokomotywy pozyskanej z cukrowni Tuczno dzięki wpłatom 1%

Wstępna diagnoza jest pomyślna – oprócz rury piasecznicy i kilku drobnych detali w kabinie maszynisty lokomotywa jest kompletna. Wnętrza przedziałów maszynowych zostały starannie umyte z warstwy brudu i suchych liści. Wał korbowy silnika kręci się płynnie, co potwierdziły też próby kręcenia nim rozrusznikiem – ciśnienie oleju silnikowego momentalnie osiągnęło ciśnienie robocze. Zatem następnym razem czas na poważne próby już z paliwem.

Równolegle trwają prace przy wagonie osobowym 1Aw nr 1698. Demontaż starych okien w celu ich uruchomienia niestety ujawnił oprócz kompletnie wygniłych belek drewnianych wiele ognisk rdzy i całkowicie skorodowane poszycie pudła w narożnikach okien. Ich naprawa wymaga pracochłonnej rekonstrukcji przetłoczenia blachy.

Fidzio dokonał rzeczy wydawać by się mogło niemożliwej i rozświetlił wnętrze 1Aw po ok. 30 latach przerwy. Gratulacje i podziękowania 🙂 Na razie trudno jeszcze stwierdzić, czy stan instalacji elektrycznej pozwoli na jej użytkowanie w normalnym ruchu.

kreska

21.03.2010 – Chłodnica oleju prawie gotowa

Powoli część po części regenerujemy podzespoły do remontowanej lokomotywy Lyd1-211. Nareszcie zaczęły pojawiać się pierwsze efekty…

Zregenrowane części chłodnicy i nowe uszczelki

Jak widać w pełni zregenerowane części od chłodnicy oleju już są gotowe do montażu. Oczywiście, montujemy na nowych uszczelkach od firmy

kreska

20-21.03.2010 – Krzakobranie, st. Rawa osiągnięta!

Podczas minionego weekendu odbyła się kolejna akcja Krzakobrania 09/10. Wycinka krzaków rosnących od dziesięcioleci w pasie naszej linii kolejowej nabiera tempa.

Tym razem skupiliśmy się na odcinku między stacjami Głuchów – Rawa Maz. Ku naszemu zdziwieniu frekwencja przekroczyła najśmielsze oczekiwania. W sobotę, tylko na szlaku, pracowało aż 10 osób! W niedzielę ekipa była nieco osłabiona – 6 osób, ale równie zmotywowana i pracowita. W efekcie udało się całkowicie oczyścić odcinek do samej stacji w Rawie.

Prace nad wycinką krzaków między Rogowem a Rawą trwały prawie 7 lat! Końcowy fragment linii Annosław – Biała Rawska został oczyszczony w ubiegłym roku. Na dzień dzisiejszy do oczyszczenia pozostał ok. 14 kilometrowy odcinek Rawa Maz. – Annosław (28% całej trasy) wraz z jednym z najgorzej zarośniętych fragmentów w okolicach Konopnicy i Kalenia. Mamy nadzieję że dzięki wsparciu kolejnych ochotników uda się do końca oczyścić całą linię kolejki. Oto porównanie stanu zarośnięcia szlaku w styczniu ubiegłego roku i dzisiaj:

Poniżej prezentujemy film zrealizowany przez jednego z uczestników:

autor: Piotr A.

a także kilka zdjęć:

foto. Łukasz K.

Pogoda była na tyle ciepła że część ekipy zdecydowała się na podróż na „pace”.

foto. Marcin O.

Niechciane dzikie krzaki zazwyczaj przerastają wycinających. Ale tylko wzrostem 🙂

foto. Piotr A.

Niektóre bywają niezwykle gęste i pokręcone. W takim przypadku najważniejsze jest dokładne wycięcie każdej gałązki i pomalowanie wszystkiego roztworem herbicydu.

foto. Olga K.

A tak wygląda szlak po porządnej wycince. Cały pas terenu kolejowego jest oczyszczony. Zostają tylko duże drzewa nieniszczące malatury jeżdżących tu eksponatów i nieograniczające widoczności. Mamy już 35 km tak oczyszczonego szlaku!

Wszystkim zaangażowanym w prace przy ostatniej wycince:

  • Agnieszce D.
  • Oldze K.
  • Piotrowi A.
  • Marcinowi C.
  • Konradowi D.
  • Tomkowi G.
  • Łukaszowi K.
  • Tomkowi K.
  • Michałowi M.
  • Marcinowi O.

Pragniemy gorąco podziękować! 🙂

kreska

15.03.2010 – A może by tak…?

Czyli nasze 5 minut na antenie TVP.

kreska

9.03.2010 – transport zakupionej za 1% lokomotywy WLs150-5

Pomyślnie udało się przeprowadzić transport lokomotywy zakupionej za ubiegłoroczne wpłaty 1% podatku dla Fundacji jako Organizacji Pożytku Publicznego. Lokomotywa spalinowa Wls150-5, która została zakupiona z Cukrowni „Tuczno”, wydaje się kompletna a tuż przed zamknięciem tamtejszej kolei cukrowniczej przeszła naprawę główną. Jeśli tylko będzie to możliwe zostanie ona uruchomiona i będzie można ujrzeć ją podczas pracy na naszym szlaku już w najbliższym sezonie. W trakcie prac renowacyjnych zostanie jej przywrócone oryginalne, historyczne malowanie, typowe dla kolei przemysłowych.

Serdeczne podziękowania dla wszystkich zaangażowanych w organizację i realizację transportu oraz wszystkich, którzy przekazując nam 1% swojego podatku umożliwili nam zakup i transport tej lokomotywy. Ponadto dziękujemy firmie „Remsod” z Inowrocławia za pomoc w załadunku.

Przygotowania do załadunku w Cukrowni „Tuczno”.

Załadowana na samochód lokomotywa jest już gotowa do drogi.

Wyładunek w Rogowie…

…i już na torach Kolei Rogowskiej.

fot. Marcin Cerkiewnik